De ce să faci SEO?

Pentru că acest lucru se traduce în trafic gratuit și calificat ce ajunge zi de zi pe site-ul tău, fără a trebui să mai faci nimic special în acest sens, și care poate să se transforme ușor în clienți profitabili. Și pentru că, cu cât ești mai sus pe pagina de rezultate, cu atât mai multe clicuri vei genera. Studiile arată că primul rezultat din listă atrage între 30-33% din totalul clicurilor. Al doilea rezultat va atrage între 12-15% din clicuri, iar al treilea în jur de 10%. Scăderea este cu atât mai accentuată cu cât cobori mai mult, de la al 7-lea la al 10-lea rezultat nu mai poți spera la mai mult de 1-2% din clicuri. Dacă ești pe pagina a doua, deci mai jos de poziția a 10-a, rata de clicuri tinde spre 0. E deci foarte important să apari pe prima pagină, și cât mai sus. 

În cazul rezultatelor plătite, primele două din exemplul de mai sus, plătești o sumă de bani de fiecare dată când cineva dă clic pe anunțul tău sponsorizat. Practic, dai bani pentru a aduce un vizitator pe pagina ta, fără a știi sigur dinainte dacă acest vizitator se va și transforma într-un client. Ori, traficul venit din motoarele de căutare, denumit în continuare trafic organic, e gratuit. Asta dacă nu pui la socoteală munca ta de a optimiza site-ul pentru a apărea cât mai sus în lista de rezultate. Însă, odată ajuns acolo, deblochezi o sursă constantă de trafic calificat și gratuit pentru site-ul tău. 

Cum funcționează algoritmul Google

Ei, aici începe partea complicată. Google folosește un algoritm foarte complex, cu peste 200 de criterii de evaluare, dând o notă fiecărei pagini a site-ului tău. Este ceea ce se numește în limbajul de specialitate Site Rank. Pe baza căutării introduse de internaut pe pagina Google și a notei primite de paginile web, Google hotărăște ce pagini să selecteze pentru a le afișa ca rezultate, și în ce ordine. Algoritmul este foarte complex și devine, cu trecerea timpului, și mai complex. În ultimii ani Google mizează puternic pe Machine Learning și Inteligență Artificială (AI), pentru a îmbunătăți și mai mult acest algoritm. 

Datorită complexității algoritmului, e greu de înțeles exact ce este și cum funcționează. Iată o analogie care sper să explice cât mai clar acest lucru. 

Internetul poate fi comparat cu o bibliotecă absolut gigantică, cu milioane, miliarde de cărți, respectiv siteurile internet. Fiecare carte, fiecare site internet adică, are un titlu, o dată la care a fost publicată, un autor (sau de cele mai multe ori un colectiv de autori), o tematică etc. De asemenea siteul internet, la fel ca și cărțile, e compus dintr-un număr variabil de pagini, fiecare cu un conținut (text, imagini și, în cazul siteurilor internet, videoclipuri, resurse multimedia etc.) 

Să presupunem că eu vin și-i cer librarului, respectiv Google, să-mi dea cartea care explică cel mai bine Ce este SEO. Acum, librarul nu are timp să se ducă să caute individual, în uriașa lui colecție de cărți, cea mai bună operă. Și trebuie să se asigure că-mi dă cel mai bun rezultat, în cel mai scurt timp posibil, altfel o să plec la concurență. În cazul de față, dacă rezultatele Google nu sunt cele mai bune, o să caut altă librărie, adică alt motor de căutare, și el o să mă piardă de client. Așa că Google, băiat deștept, a găsit o metodă ingenioasă și genială de a răspunde instantaneu și foarte precis oricărei căutări. A creat o listă, un fel de rezumat, al tutoror cărților și paginilor pe care le are în colecție, în care și-a notat, pentru fiecare în parte, cele mai importante elemente. Exact așa cum, la școală, poate ai apucat și tu, doamna de română îți cerea să citești cărți și să faci fișe de lectură, cu un rezumat al ideilor principale. Google face la fel, doar că rezumatul lui cuprinde mult mai multe pagini (cărți ca să reluăm analogia), și e mult mai complex. 

Cum face Google asta? Păi să zicem că librarul ăsta fermecat are mii și mii de ajutoare care se plimbă toată ziua prin librărie, citind fiecare pagină a fiecărei cărți, și scriind rezumate cărților noi apărute sau actualizând rezumatele cărților existente. Aceste ajutoare se numesc bots în termeni de specialitate, sau mai exact crawlers. Zi de zi, fără pauză, fără să obosească și fără să se oprească vreodată, boții Google analizează și notează miliardele de pagini ce compun Internetul. Apoi trimit rezumatele lor librarului, respectiv bazei de date centrale Google. Acolo se crează un index cu toate informațiile despre toate paginile citite de crawlers, un fel de copie internă sau de rezumat Google a paginilor internet. 

În momentul în care userul vine și caută Ce înseamnă SEO, Google caută în arhiva internă, în indexul ce și l-a construit, și alege de acolo rezultatele care răspund cel mai bine cererii userului. Nu-i dă un singur rezultat, ci foarte multe, în funcție de cât de relevante sunt. Așadar, interesul oricărui site internet este să fie cât mai bine cotat în acel index, ca Google să îl afișeze cât mai des și cât mai sus în lista de rezultate. 

Cum alege Google rezultatele de căutare

Așa cum am spus, Google și-a construit de-a lungul anilor un index al tuturor paginilor Internet. Reluând analogia cu librăria, Google se va uita la mai mulți factori (peste 200) pentru a stabili care din milioanele de rezultate posibile sunt cele mai bune pentru acea căutare. Printre cei mai importanți factori avem: 

  1. Conținutul. Cât e de bun? Cât e de actual? Cine l-a scris? Un autor de renume, recunoscut în domeniu, sau un tânăr necunoscut, care abia se lansează pe piață? Cât de mult și de detaliat este? Dacă cauți cea mai bună carte (sau site internet) despre SEO, sigur vei vrea una scrisă de un expert de renume, care prezintă în detaliu toate informațiile de care ai nevoie, informații actualizate, nu o carte de 10 pagini, tipărită acum 10 ani de un student care a căutat și el informații pe internet și a copiat de ici de colo ce i se părea mai interesant. 
  2. Backlinks sau cât de mult este citată cartea respectivă în lucrările de specialitate. Să zicem că vreau cel mai bun articol științific despre legătura dintre șomaj și creșterea economică a unei țări. Sigur voi vrea articolul apărut în cea mai prestigioasă publicație științifică, citat des de alți autori cu mare autoritate în domeniu. Google calculează asta prin intermediul backlinkurilor. Un backlink poate fi asemănat cu o citare într-o publicație științifică. Dacă siteul iqads.ro, unul dintre cele mai bune din România pe domeniul marketingului online, publică un link spre siteul meu, într-una din paginile sale, Google va considera că iqads mi-a ’’validat’’ cumva siteul, a girat calitatea sa. Așa că și Google va începe să considere siteul meu ca fiind bun. Cu cât mai multe backlinkuri de la siteuri de calitate, cu atât mai bine văzut va fi domeniul tău. 
  3. Factori tehnici de SEO. Tu ai vrea să citești o carte cu pagini murdare sau lipsă, cu text ilizibil, fără cuprins, cu cărămizi de text care-ți obosesc ochii? Nici eu, și nici Google nu va recomanda așa ceva. Așa că trebuie să te asiguri că siteul tău este bine structurat, informația este ușor de găsit, paginile se încarcă repede, așezarea în pagină este optimă (titluri, paragrafe etc.). 
  4. Alți factori de SEO, printre care: istoricul tău de căutare (ce alte siteuri internet ai vizitat în trecut), zona geografică în care te afli, locația fizică a serverului care găzduiește siteul tău și multe altele. Dacă vrei să afli mai multe, găsești lista aproape completă aici

Care sunt cei mai importanți factori SEO?

E imposibil să optimizezi și să fii în același timp cel mai bun la toate cele 200 de criterii. Așa că va trebui să prioritizezi și să alegi cu grijă elementele pe care vrei să le optimizezi. E și mai greu cu cât toți acești factori se influențează reciproc, fără să știm exact în ce fel. De exemplu poți să ai un site vechi, care se încarcă destul de greu, dar dacă ai un conținut de foarte bună calitate, unic pe internet, Google va știi să îți îmbunătățească rankingul.

Din păcate Google este destul de secretos în legătură cu algoritmul, căci sunt mulți răuvoitori care ar încerca să trișeze, folosind această informație pentru a păcăli algoritmul să-i afișeze primii, deși nu ar merita. Fiecare specialist SEO are propria viziune asupra celor mai importante criterii de ranking, dar în general se consideră că ar fi: 

  1. Backlinks. Linkurile de calitate, de la domenii cu Site Rank bun, considerate lider în domeniul respectiv, din aceeași țară și în aceeași limbă sunt cel mai important criteriu SEO. Sunt de cele mai multe ori și cele mai greu de obțiunut. Fiecare backlink trimite o parte din Site Rankul domeniul pe care sunt postate spre domeniul tău, îți trimite dacă vrei ‚’’valoare’’ SEO (scuzați exprimarea manelistică). Cu fiecare Site Rank primit siteul tău crește în autoritate și poate crește în rankingul Google. 
  2. Conținutul siteului. Conținutul tău, fie că e vorba de text, imagini, video, produse, informație practică etc. trebuie să fie cel mai bun. Când spun asta mă refer la: de calitate, complet, actual (și actualizat în mod regulat), corect gramatical, concret și la obiect, scris într-o limbă cursivă, nu într-o limbă de lemn și greu de înțeles. Informația pe care vizitatorul siteului tău o caută trebuie să fie ușor de găsit.

    Mai trebuie să știi și că Google crawler, sau Google bot sau Google spider (instrumentul Google care vine să-ți citească și să-ți indexeze siteul pentru Search Engine Optimization) nu vede conținutul unei pagini web așa cum îl vedem noi. O pagină poate să aibe conținut rich media: imagini, video, animații custom, dar pentru optimizarea pentru motoarele de căutare textul este cel mai important.
    Iată cum vede crawler-ul Google pagina mea ”Cele mai importante criterii SEO în 2020 – Infografic”. După cum poți observa, bot-ul Google vede doar text și linkuri, nici vorbă de imagini sau de video. De asta e foarte important să creezi conținut de calitate sub formă scrisă, de text, e principalul mod în care îl ajuți pe Google să își dea seama despre ce e vorba pe pagină și să progresezi cu Search Engine Optimization.

Cum vede Google crawler o pagină web
Cum vede Google crawler o pagină web
Cum păstrează Google în index o pagină web

3. Viteza de încărcare a siteului. Îți place să stai la coadă la magazin? Nici mie, și nici utilizatorilor internet. Pe internet nimeni nu are răbdare să aștepte până se încarcă siteul tău neoptimizat. Dacă informația nu e disponibilă imediat, userul se va plictisi și va pleca la concurență. Google vede asta și ajunge la concluzia că siteul tău nu e bun și te va penaliza. 
4. Factori tehnici de SEO. Siteul tău e ușor de folosit și pe telefon, nu doar pe PC? Butoanele sunt clare, imaginile sunt optimizate să nu dureze prea mult la încărcare, dar nici să nu se afișeze la rezoluție proastă? Dacă caut ceva pe site, găsesc repede și ușor ce îmi trebuie? Dacă vreau să cumpăr ceva, e ușor să aflu toate informațiile necesare despre produs, să adaug în coș, să plătesc? 
5. Siteul este securizat? Un site nesecurizat, adică unul al cărui URL începe cu HTTP, nu oferă aceeași siguranță ca unul securizat, adică în HTTPS. Riscul ca un hacker să-mi fure datele de acces sau, mai grav, datele cardului meu bancar, este mai mare dacă siteul nu e securizat. Google își dă seama de asta și e posibil să te penalizeze.

Știu că poate să pară complicat, cu atâția factori de ranking și fără cifre exacte despre importanța fiecăruia. Ca să-ți fie mai clar am pregătit un infografic cu cele mai importante criterii SEO în 2020. Acolo ai o listă cu cei mai importanți factori SEO și importanța fiecăruia, pe o scală de la 1 la 5, alcătuită de peste 130 de experți SEO. Citește infograficul și o să ai o imagine mult mai clară asupra optimizării pentru motoarele de căutare.

Am încercat să explic cât mai simplu și mai clar cum funcționează algoritmul Google și sper că am reușit, deși poate cu prețul unei simplificări excesive. Ceea ce am scris aici e un rezumat foarte concis al sutelor de factori ce intră în joc în procesul de analiză prin care Google determină calitatea siteurilor internet. Acest articol nu-și propune să explice în detaliu acești factori, dar promit să revin cu articole despre fiecare în parte. 

Greșeli de SEO care pot face ca Google să te penalizeze

  1. Conținut copiat de pe alte siteuri internet. Poate să pară o idee bună, pentru că durează  mult să scrii conținut original și de calitate, dar boților Google le e foarte ușor să își dea seama de asta și te poți pomeni că nici nu te mai bagă în seamă.
  2. Backlinkuri dubioase. La fel, să obții baclinkuri bune e un proces complicat și cronofag. Acum câțiva ani băieții deștepți făceau ferme de linkuri, siteuri create doar cu scopul de a pune linkuri spre alte siteuri și a păcăli algoritmul Google să dea mai multă autoritate domeniilor lor. Sau spamau pe toate forumurile, puneau linkurile lor peste tot, chit că nu aveau ce să caute acolo. Ori pe social Media, în postări Facebook. Evident că Google s-a prins și i-a penalizat pe toți care făceau asta. E un risc pe care nu merită să ți-l asumi.  
  3. Site care funcționează prost. Se încarcă greu, serverul nu răspunde, erori 404, cod de proastă calitate etc. 
  4. Muncă pe termen scurt și de calitate îndoielnică. Crearea unui site optimizat SEO cere timp și muncă. Nu e suficient să faci câteva pagini cu conținut la repezeală și să te aștepți că o să apară imediat rezultatele și o să ajungi primul pe Google. Optimizarea e un proces de durată și care nu se termină niciodată. Conținutul trebuie actualizat, siteul verificat în mod constant să nu apară probleme tehnice, ameliorat punctele slabe. Și încă ceva: algoritmul Google se schimbă și devine din ce în ce mai inteligent și mai exigent. Un site care acum 3 ani era primul în rezultatele de căutare poate acum să fie retrogradat pe a 2-a sau a 3-a pagină și traficul organic îi va fi scăzut drastic. Nu te poți opri din SEO. 
  5. Să nu ții seama de criteriile de ranking Google și să nu respecți recomandările. Poți să te apuci să lucrezi cum te taie capull dar cel mai probabil vei munci în zadar. Există cursuri foarte bune de SEO pe internet din care poți învăța. Eu îți recomand pe cel de la SEM Rush Academy, un nume de referință în domeniu, curs pe care și eu l-am făcut și m-a ajutat mult. Cum SEO e un domeniu complex, îți recomand să începi cu cel de SEO Fundamentals by Greg Gifford și apoi, pe măsură ce devii din ce în ce mai bun, să le faci și pe cele mai tehnice. 

Sper că acest articol te-a ajutat să înțelegi ce este SEO, de ce e important pentru siteul tău și care sunt cei mai importanți factori de care să iei seamă. Dacă ai întrebări, nelămuriri sau vrei să adaugi un comentariu, poți s-o faci mai jos și o să îți răspund. 

Spor la SEO!

https://expertmarketingonline.ro
Do you like Ungureanu Andrei's articles? Follow on social!
Comments to: Ce înseamnă optimizare SEO? Ghid complet

    Your email address will not be published.

    Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

    Login

    Welcome to Typer

    Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
    Join Typer
    Registration is closed.