Internetul a început cu videouri drăgălașe cu pisici. În 2020 ne uităm în continuare la filmulețe cu pisici, dar consumăm mult mai mult conținut video. De la an la altul cantitatea de conținut video produs și consumat pe Internet crește și acest fenomen nu pare că se va opri prea curând. Platforma cea mai des asociată cu conținutul video este, desigur Youtube. Dacă vrei, ceea ce Google este pentru căutarea pe Internet, Youtube este pentru video. Atât de mare și de folosită este această platformă că Youtube este al 2-lea cel mai folosit motor de căutare din lume după Google, desigur, dar înaintea Bing și a tuturor celorlalte motoare de căutare.
Audiența și reach-ul enorm pe care le are Youtube au atras atenția advertiserilor, care au cheltuit în 2019 15 miliarde de dolari pe reclame acolo. Partea bună este că Youtube împarte aceste venituri cu creatorii de conținut și ai văzut și tu că sunt din ce în ce mai mulți youtuberi și în România.
Dacă acest domeniu te interesează, atunci acest articol este pentru tine. Știi care este diferența dintre YouTuberii de Succes si restul? Definirea și implementarea unei strategii de conținut prin care clarifici ce să postezi pe YouTube. În continuare, vei afla ce să pui pe hârtie că să-ți dezvolți corect canalul.
Cuprins
YouTube ca Hobby vs Performanță
De-a lungul timpului, am observat că există două categorii de YouTuberi. În prima categorie sunt cei care-și fac un plan, îl execută, apoi pe parcurs, își îmbunătățesc livrarea și conținutul. A doua categorie, unde de altfel se încadrează marea majoritate de vloggeri, este formată de cei care trec direct la treabă, fără un plan, o direcție, sau o strategie. Pentru ei, rezultatele vin un pic mai greu și din păcate, știm cu toții că atunci când ”ceva” nu funcționează, abandonezi.
Dacă faci parte din a doua categorie și nu te gândești prea mult la ce postezi pe YouTube înseamnă că-ți tratezi canalul ca pe-un hobby. Este absolut în regulă, dar este bine să creezi conținut de plăcere și să nu ai așteptări de performanță sau de a câștiga bani din YouTube. Filmează cu ce echipamente ai și postează videoclipuri exact despre ce-ți dorești, fără un plan, fără nimic. Atâta timp cât îți face plăcere procesul de creație, de ce nu? Ești un creator, un artist, iar crearea de conținut video reprezintă în final o formă creativă de exprimare.
Cei care vor performanță, ce fac? Își fac un plan bineînțeles. Dacă realizezi că o strategie de conținut bine pusă la punct îți poate schimba viața, într-o zi o s-o ai gata. Gândește-te așa, faci planul conform structurii de mai jos, știi ce ai de făcut în următoarele luni, te apuci de treabă, urmezi strategia cu strictețe, un videoclip explodează și ușile ți se deschid. Sună prea frumos ca să fie adevărat? Mulți simt puterea platformei YouTube, chiar acum când citești acest articol.
Structura unei strategii de conținut
Motivul pentru care faci asta, pentru cine, cum și ce să postezi pe YouTube, sunt doar câteva aspecte pe care le vei stabili în această strategie. Dacă ai câteva ore de liniște și ceva pe care să notezi, putem să începem.
1. Analizează competiția
Ce ar trebui sa faci prima dată? Ca să fiu sincer, nu e vorba numai de YouTube ci de orice afacere: analizează ”competiția”. Studiază acele canale care produc videoclipuri similare cu ce ai vrea tu să produci și stabilește exact acele materiale care au prins cel mai bine la public.
- Uită-te la raportul dintre abonați și vizualizări,
- Vezi ce, cum, cât engagement au,
- Gândește-te la variantele de monetizare,
- Găsește cele mai populare idei/videoclipuri,
- Analizează ce thumbnailuri ies în evidență
- Vezi cum își construiesc titlurile, șamd.
Scopul principal este să-ți faci o privire de ansamblu asupra celor mai populare subiecte și videoclipuri ale lor, să analizezi absolut tot, apoi să te gândești cum poți face conținut mai bun și mai interesant. Nu uita, scopul e să oferi valoare într-un mod autentic, nu doar să ”copiezi”.
2. Stabilește Audiența
Departe cea mai mare greșeală (și cea mai comună), este să nu-ți stabilești un public țintă. Cu alte cuvinte, dacă nu te gândești la audiența ta, înseamnă că nu ți-ai ales nici măcar nișa, că nu știi ce să postezi pe YouTube și mai mult ca sigur, vei ajunge să publici conținut pe subiecte la întâmplare.
Află demograficele, cine sunt, ce-și doresc, care sunt problemele lor, etc. Creează un profil ideal de audiență, efectiv cuvânt cu cuvânt, care este persoana ideală care se va uita în întregime la toate videoclipurile tale. Apoi, oprește-te un pic, respiră adânc și gândește-te care sunt nevoile reale ale oamenilor care fac parte din publicul tău, pentru că despre ei e vorba, nu despre tine.
Ca să-ți dau un exemplu, eu am început canalul Succes Online cu cel mai popular subiect despre YouTube, banii din reclame. Știu că sunt lucruri mai importante decât banii, dar știu că asta-i cel mai controversat subiect pentru cei care vor să înceapă un canal de YouTube. De asemenea, știu că toți care caută așa ceva, vor găsi informații doar informații generale despre acest subiect. Eu nu am vorbit doar despre bani, ci despre tot sistemul de Advertising al YouTube în raport cu vloggerii, ceea ce înseamnă că în acest moment, cele mai complexe materiale pe această temă, sunt postate de Succes Online.
3. Construiește un Brand
După ce ai analizat domeniul tău și competiția, după ce ai creionat un profil ideal de audiență, a venit timpul să te uiți la tine în ogradă. Hai să analizăm identitatea ta și să tragem o linie, pentru a căpăta atât o imagine profesională cât și o poziție fermă de aici încolo. Poți începe acest capitol răspunzând la următoarele întrebări:
- De ce faci asta? Care este motivul? Dacă nu ai un răspuns pertinent care să se muleze pe personalitatea ta… mai bagă o fisă.
- Cine ești?
- Care este misiunea canalului în 4-5 cuvinte?
- Care sunt principiile și valorile pe care vrei să construiești canalul tău?
- Care sunt elementele de identitate vizuală (culori, font, logo, banner, thumbnails)?
- Care este stilul tău și cum vrei să fi recunoscut peste 5 ani?
4. Definește Formatul Conținutului
Ce conținut se pretează cel mai bine în domeniul tău? Vlog? Freestyle sau mai regizat? Talking head, naturale sau tutoriale unde nu-i nevoie să-ți arăți fața. Imagineaza-ți videoclipul final și notează-ți tot, de la echipamente la detaliile locației filmării.
Planifică module aka playlist-uri. Poți să mergi pe subiectele populare și să faci în jurul lor videoclipuri, însă eu îți recomand să produci conținut în serie. În momentul în care reușești să agăți pe cineva cu un clip, faptul că următoarele sunt în strânsă legătură, va vedea clip după clip (binge watchting) reprezentând de-departe cel mai bun semnal pentru ca Algoritmul YouTube să-ți recomande conținutul și la mai multe persoane.
Planifică primele 10-15 secunde, pentru că în acest prim-interval, majoritatea canalelor mici pierd cel puțin 50% (cu indulgență) din publicul care dă click. Nu încerca să șochezi prin titlu sau prin thumbnail (clickbait) că vei fi penalizat.
Notează-ți pașii generali pentru un workflow potrivit ție. Notează-ți ideile, stabilește o zi de filmat, aranjează totul, filmează 4-5 videoclipuri deodată, fă design de thumbnailuri, editează treptat și tot așa încarcă-le pe YouTube. Ca idee, eu așa procedez (în mare).
Cel mai important lucru atunci când conturezi structura conținutului, este să ai în vedere nevoi specifice ale audienței. Chiar dacă vorbim de divertisment, entertainment, sau cooking, clarifică termenul de ”nevoi” în ”ce vrea mai exact publicul de la mine, pe acest subiect”. Concentrează-te pe nevoile celorlalți și vino cu soluții, răspunsuri, sau repet, chiar entertainment.
5. Începe (și ține-te)
”Greu nu e să muncești, greu e sa te pui în poziția de a munci” (C. Brâncuși).
Chiar dacă ai dezvoltat cea mai tare strategie de conținut pentru YouTube, cu cele mai complexe schițe, grafice și ecuații, se va dovedi absolut inutilă, dacă nu reușești să începi sau să fii consecvent în publicarea de conținut. Pornește motorul și ține-te bine de partea de creare. Fă-o de plăcere, dar fă-o cu cap.
Fii consistent și publică constant, pentru că dezvoltarea este inevitabilă iar succesul te va ajunge din urmă. Din acest motiv, ți-am recomandat mai devreme să filmezi chiar și 4-5 videoclipuri o dată, pentru că asta-i partea cea mai ”grea”, iar o dată ce ai materialele, cu siguranță o să-ți fie mai ușor să te organizezi.
No Comments
Leave a comment Cancel