Al treilea articol din mini-seria: ”Cum creezi un magazin online profitabil” îți arată ce faci după ce ai lansat magazinul tău online, pentru că treaba nu se termină după ce siteului tău e gata să vândă. Dacă nu ai făcut-o încă, grăbește-te să citești și articolele precedente:
Cum îți alegi produsele și nișa afacerii tale digitale
Sfaturi practice despre cum să creezi un site online care vinde: hosting, nume de domeniu, arhitectură site
Nu poți să dai drumul magazinului și-l lași să vândă de la sine. Siteul tău e-commerce trebuie întreținut, trebuie să te asiguri că aduci trafic relevant și că ții pasul cu concurența. Cum faci asta? Îți explic foarte simplu.
Cum aduci trafic care convertește pe site
Un magazin online fără trafic e ca un restaurant în mijlocul deșertului. Poate avea cele mai bune produse, dacă nu trece nimeni pe acolo e degeaba. Așa că și tu trebuie să te asiguri că magazinul tău e vizitat de oameni interesați de produsele tale. Există mai multe surse de trafic, e important să le cunoști pe toate ca să investești în canalele cele mai relevante pentru tine:
- Trafic organic sau SEO cum e cunoscut în România. Este acel trafic care vine ’’gratis’’ din motoarele de căutare: Google, Bing, Qwant. E destul de mult de muncă ca să ajungi să generezi trafic organic și asta cere timp, nu te poți aștepta să fii pe prima pagină Google de la o zi la alta, mai ales dacă siteul tău abia a fost lansat. Acest canal necesită investiții pe termen lung dar aduce rezultate foarte bune dacă îți optimizezi bine magazinul. Dacă abia te-ai lansat n-o să ai un volum de trafic organic mare prea curând, va trebui să te gândești și la alte canale de promovare care să îți aducă rapid trafic i vânzări în timp de crești rankingul tău organic.
- Trafic plătit sau PPC: Google Ads (fostul Google AdWords), Microsoft Ads (fostul Bing Ads), Facebook Ads. Avantajul acestui canal este că poți lansa campaniile și să aduci trafic imediat. Dezavantajul este că trebuie să plătești de fiecare dată când cineva dă clic pe anunțurile tale. Practic fiecare vizită te costă bani, și sumele pot varia de la 10 – 20 de bani la 4-5 lei pe clic sau chiar mai mult, în funcție de industrie și de concurență. Asigură-te că pui deoparte un buget pentru campanii plătite în timp de îți dezvolți traficul organic. Pe măsură ce faci Search Engine Optimization îți îmbunătățești pozițiile pe paginiile cu rezultatele de căutare poți ajusta bugetul în funcție de ce performează cel mai bine.
- Social Media. În anumite nișe, cum ar fi magazinele de haine, traficul social e esențial. Cum poți spera să vinzi cea mai nouă colecție de pantofi de damă fără o prezență solidă pe Facebook și mai ales pe Instagram? Începe să construiești o comunitate pe care să o transformi, încet – încet, în clienți fideli.
- Trafic afiliat (Affiliate) și referral. Sunt nișe unde oamenii nu cumpără fără o recomandare de la un expert sau o persoană de încredere în domeniu. Uite, să zicem că, pentru magazinul tău nou creat, cauți o agenție de marketing performantă. Tu nu prea te pricepi la digital marketing și nu-ți dai seama cum să o alegi pe cea mai bună. La o căutare pe Google dai peste foarte multe anunțuri plătite ale agențiilor de online marketing, toate promițându-ți marea cu sarea. Ca să nu mai vorbim de rezultatele organice, care și ele sunt foarte numeroase. Cum alegi?
Mulți vor face apel la un expert din domeniu, cineva care cunoaște bine industria, cunoaște personal un număr de agenții și știe să te îndrume în alegerea ta. Un expert așa cum sunt eu, Ungureanu Andrei, creatorul siteului expertmarketingonline.ro, după ani de muncă în marketingul online pe tot ce înseamnă SEO, SEA, SEM, CRO și alte acronime.
O modalitate prin care să aduci trafic relevant este să apari pe aceste siteuri pe care oamenii le folosesc pentru a lua decizii de cumpărare. Tu pui acolo un link spre siteul tău, de fiecare dată când cineva dă clic și cumpără de la tine vei plăti un comision siteului de unde a venit cumpărătorul.
Există și în România platforme dedicate de affiliate, cum sunt 2 Performant sau Profitshare. Mergi acolo, înscrie-ți siteul tău e-commerce și pune-i pe afiliați la treabă. - Ultimul, dar nu cel din urmă din listă, este email marketing. De ani de zile se spune că emailul este mort ca și canal de vânzări și de ani de zile emailul se încăpătânează să nu moară, ba chiar să aducă în continuare rezultate foarte bune (dacă îl faci corect). Email marketing nu e pentru toată lumea și sunt restricții importante, mai ales de când cu GDPR-ul, însă îți poate permite să obții un ROI foarte bun, să-ți creezi o bază de clienți fideli și să crești volumul vânzărilor fără a cheltui foarte mult. E-mail marketing e foarte eficient în cazul cumpărăturilor repetate, cum ar fi îmbrăcămintea, și mai puțin în cazul cumpărăturilor unice, cum ar fi un credit ipotecar. Gândește-te dacă magazinul tău se poate folosi de acest canal și începe să colectezi adrese de email. Mare atenție la cum o faci, GDPR-ul prevede amenzi foarte mari pentru nerespectarea vieții private a internauților. Nu adăuga la baza ta de adrese decât pe cei ce și-au dat explicit consințământul pentru asta.
Am pregătit un articol în care explic cum să alegi pe ce canale de promovare online să te lansezi. Ți le prezint pe toate în detaliu, cum avantajele și dezavantajele fiecăruia, și îți ofer o strategie de început, utilă dacă nu ai investit prea mult în promovare până acum. Îl găsești aici.
Actualizare magazin online
Un site nu e (sau cel puțin nu ar trebui să fie) ceva static, încrustat în piatră. Dimpotrivă, el evoluează și crește pe măsură ce contextul din piață se schimbă. Siteul tău trebuie actualizat în mod constant:
- Adăugare produse noi
- Eliminare produse ce nu mai sunt în stoc
- Modificare și completare conținut în funcție de tendințele de căutare din piață.
- Întreținere și actualizare cod. Anumite tehnologii își pierd relevanța și ies la pensie, aspectul siteului tău poate îmbătrâni și să dea impresia de neîngrijit. Toate acestea trebuie remediate ca să te asiguri că magazinul tău oferă cea mai bună experiență de cumpărare posibilă clienților potențiali.
- Pe măsură ce adaugi produse, pagini și conținut, siteul tău poate deveni prea încărcat și să nu se mai încarce la fel de rapid ca la început. Ai grijă să verifici întotdeauna viteza de încărcare și buna funcționare a tuturor paginilor și elementelor de pe pagină ca să nu rămâi în urmă.
Concurență site e-commerce
Siteul tău e bine construit și vinde bine. Asta la momentul T. Atenție, însă, la momentul T + 1 an e posibil ca siteul tău, cel atât de eficient la început, să nu mai fie la fel de performant. Piața evoluează, dacă tu nu urmărești evoluția vei muri lent și poate chiar fără să-ți dai seama de ce. Din acest motiv este esențial să urmărești concurenți. Iată câteva lucruri la care să fii atent:
- Oferta comercială. Cum sunt prețurile tale față de ale competiției? Cum sunt condițiile tale de livrare? Mai ai exclusivitate pe anumite produse? Sau poate concurenții au adus produse noi pe care tu nu le ai la vânzare?
- SEO: Anul trecut erai pe a 3-a poziție a primei pagini Google pentru ’’transport România – Spania’’. Anul acesta ești primul, dar pe a doua pagină. Traficul tău organic s-a dus în cap și a luat și ROI-ul cu el. Cum faci să te întorci sus pe prima pagină, acolo unde ți-e locul?
- Brand. Căutările pentru denumirea magazinului tău (dacă ai o denumire de brand în numele de domeniu) au rămas la același nivel sau chiar au scăzut față de anul trecut? Brandul tău suferă, pe când al rivalului tău pare să fie în creștere. Vezi chiar că alte magazine online plătesc bani ca să își pună anunțurile pe brandul rivalului tău. Ăsta e un semn foarte puternic că brandul rival crește și se întărește. Cum faci să te apropii de el? Cum faci să ajungi și tu la același nivel de notorietate?
Toate informațiile din acest mini-ghid sunt rodul a mai bine de 7 ani de muncă în domeniul optimizării magazinelor online și al optimizării ratei de conversie. Binențeles, el nu poate fi exhaustiv, industria de digital marketing evoluează atât de repede și magazinele online sunt atât de diferite că nu putem spera să avem un ghid 100% complet. Sunt însă convins că principiile generale expuse aici își vor păstra valabilitatea și peste ani.
Spune-mi ce crezi despre acest ghid, sunt lucruri pe care nu le-am menționat și care nu ar trebui să lipsească? Sau ai nevoie de ajutor cu o întrebare specifică? Lasă un comentariu și hai să vorbim despre asta.
People reacted to this story.
Show comments Hide commentsSalut! Ai scris Un mini ghid complet, cine lucreaza in domeniu stie. Toate punctele sunt mai mult decat adevarate.
Succes si spor in toate!
Foarte util articolul, și pe mine o sa ma intereseze cum optimizezi un magazin online în curând.