Continuăm seria despre optimizare SEO cu un subiect de actualitate: optimizarea pentru Voice Search. Dacă subiectul Search Engine Optimization te interesează, dă click pe link și citește toate articolele de SEO.
Despre Voice Search se tot vorbește de ani buni. În 2020 avem de unde alege, cu atâți asistenți personali (Alexa, Cortana, Siri), telefoane comptabile cu Vocal Search și chiar televizoare inteligente, conectate la internet, unde telecomanda ține loc de microfon. Într-un studiu recent, Google spunea că 41% din adulți și 55% din adolescenți folosesc căutarea vocală zilnic. Pe mobil, 20% din toate căutările sunt căutări vocale. Un studiu PwC din 2018 arăta că 71% din useri preferă să folosească căutări vocale în loc să scrie.
E clar că fenomenul acesta nu mai poate fi ignorat. Dacă ai un site și vrei să crești traficul, să crești vizibilitatea brandului tău și vânzările, atunci trebuie să faci optimizare pentru căutările vocale. Vestea bună este că, în cele mai multe cazuri, nu e nevoie de o transformare radicală a siteului tău, ci mai degrabă de o adaptare la cerințele voice search.
Cum faci să dai tu răspunsul la o căutare vocală relevantă pentru afacerea ta? Folosești tehnici de Vocal SEO (sau Voice SEO) și optimizezi siteul pentru a corespunde cerințelor Google de căutare vocală. Îți explic totul în acest articol.
Ce este Căutarea Vocală?
Este o nouă modalitate de a efectua o căutare pe Google. Căutarea nu mai este introdusă sub formă de text ci direct sub formă verbală. Algoritmul Google va înțelege căutarea ta, își va da seama ce vrei să afli și îți va oferi un răspuns, sub formă vocală, pe care îl vei auzi pe dispozitivul tău.
Spre deosebire de o căutare text clasică, aici nu mai aveam o pagină SERP (Search Engine Results Page – pagina cu rezultatele de căutare) propriu-zisă. Nu mai e o listă de 10 rezultate organice, alte câteva plătite, eventual Knowledge Panel și alte elemente. Un singur rezultat, cel mai pertinent pentru căutarea dată, este selectat de Google. Acest rezultat îți va fi recitat de către algoritm, prin intermediul dispozitivului tău. Totul este deci vocal.
Ce este Vocal SEO (sau Voice SEO)?
Vocal SEO este ansamblul de tehnici de optimizare pentru căutările vocale, respectiv toate acțiunile pe care le poți lua pentru a te asigura că site-ul tău este ales de Google pentru a oferi răspunsuri la căutări vocale.
Am văzut că se mai folosesc și termenii de Voice SEO sau de SEO pentru căutarea vocală. Toți acești termeni sunt sinonimi care descriu același concept, anume cum optimizezi un site pentru căutările vocale.
Cum se deosebesc căutările vocale de căutările clasice?
Căutările vocale sunt mult mai rapide. Este de 3,7 ori mai rapid să cauți ceva cu voce tare decât în scris. Ca atare, este mai ușor să faci căutări lungi, de mai multe cuvinte. Căutările vocale se fac în limbaj natural, nu în limbaj de tip ‚’’internet’’, adică folosesc mai multe cuvinte de legătură, sunt mai complexe și sunt mai specifice. Iată un exemplu:
În limbaj internet: dietă sportiv performanță
În limbaj natural: Care este cea mai bună dietă pentru un sportiv de performanță?
Căutarea vocală Google este deci mai cursivă, mai lungă și mai specifică. Putem spune că atunci când faci o căutare clasică, de tip text, întrebi un algoritm, dar atunci când faci o căutare vocală întrebi un prieten care se află în fața ta.
O altă diferență este că multe căutări vocale se fac în spațiul public: în restaurant, în transportul în comun, la sala de sport, în parc și vizează o nevoie imediată:
Din ce e făcut cordon bleu?
Care e cel mai bun remediu anticârcel?
Ce se caută prin Vocal Search?
Putem grupa căutările vocale în următoarele categorii:
- Căutări vocale: care este cel mai bun restaurant italian din Pitești?
- De acțiune: Spune-mi ce întâlniri am în agendă pentru mâine.
- Generale: Care este cea mai bună rețetă de sarmale?
- Hobby-uri și timp liber: când este următoarea etapă din Liga Campionilor?
Cum alege Google rezultatele pentru Voice Search?
Google vocal search este un proiect la care s-a lucrat ani de zile. Deși, teoretic, tehnologia pentru Voice search există de ani de zile, abia după ce capacitatea de calcul a computerelor a crescut foarte mult rezultatele au devenit suficient de precise pentru a putea lansa produsul. Google folosește foarte mult ML – Machine Learning și AI – Artificial Intelligence sau Inteligență Artificială pentru a înțelege sensul căutării utilizatorului și a reuși să ofere rezultate pertinente. Sunt 3 etape aici:
- Înțelegerea propriu-zisă a cuvintelor din căutare. Am văzut mai sus că căutările vocale se fac în limbaj natural, nu în limbajul internet cu care Google era obișnuit. Nu toți vorbim limba română academică, nu toți avem dispozitive la fel de performante, există și zgomotul ambiental care poate să ne bruieze. Google trebuie deci să înțeleagă cuvintele pronunțate.
- Înțelegerea sensului căutării utilizatorului. Ce înseamnă: ’’cel mai bun restaurant’’? Cel cu reviewurile cele mai bune, cel mai ieftin, cel mai apropiat de tine?
- Ce răspuns vrei să afli? Care este, unde este, cum să ajungi acolo, ce meniu au, dacă e deschis acum, ce review are pe TripAdvisor? După cum vezi, chiar și o căutare relativ banală presupune un grad de complexitate de care noi, în viața de zi cu zi, nu ne dăm seama.
Pentru a oferi cele mai relevante răspunsuri, Google și-a modificat de mai multe ori structura algoritmului, optimizându-l pentru a lua seama de intenția din spatele căutării. În 2013, update-ul Google Hummingbird a permis algoritmul să înțeleagă căutările de tip limbaj natural sau formulate sub formă de întrebare. Scopul a fost să găsească sensul sau conceptul căutărilor și să identifice resursele web care corespund cel mai bine.
În 2015 a avut loc un alt update foarte important, și anume Google Rankbrain. Această actualizare a dus la o îmbunătățire semnificativă a înțelegerii sensului căutărilor vocale și a calității rezultatelor vocale oferite. Pentru a atinge acest obiectiv, Google s-a folosit foarte mult de Machine Learning, Inteligență Artificială și de rețele neuronale artificale. Rankbrain folosește biblioteca Word2Vec pentru a transforma cuvintele pronunțate în vectori. Acești vectori îi permit lui Google să stabilească corelații între diferitele conținuturi care nu conțin neapărat aceleași cuvinte cheie, dar care fac parte din aceeași categorie tematică. Prin vectorizare, Google reușește să înțeleagă și sensul unor căutări cu totul și cu totul noi, care nu fac parte din biblioteca sa de răspunsuri posibile.
Particularități SEO pentru căutări vocale
Nu mai există conceptul de poziție medie. Căutarea vocală Google oferă un singur rezultat, nu 10. The winner takes it all, cum ar spune americanii. Fie ești pe poziția zero (featured snippet, cum se numește ea în engleză), fie nu ești deloc. Ca să apari pe poziția zero, ca featured snippet, trebuie să fii deja prezent pe prima pagină Google la o căutare clasică, de tip text. Atenție, însă, chiar dacă ești pe prima pagină Google SERP la o căutare text, nu e sigur că vei fi și pe poziția zero, ca featured snippet, la căutarea vocală Google! E nevoie să oferi un conținut mai relevant decât al competitorilor de pe prima pagină de rezultate, iar acest conținut să fie optimizat pentru vocal search.
Rezultatele vocal Search ale Google sunt mai puțin volatile, se schimbă mai rar decât cele de text. Acest lucru este o provocare și o oportunitate în același timp:
Provocare: poate fi mai greu să ajungi pe poziția 0, ca featured snippet
Oportunitate: odată ajuns acolo, obții trafic pe termen lung cu eforturi mai mici
Cum fac optimizare SEO Voice Search?
Am aflat deci ce sunt căutările vocale și cum alege Google ce rezultat să ofere utilizatorului. Dar cum facem optimizare SEO pentru Voice Search? Optimizarea SEO pentru Vocal Search, sau optimizarea pentru căutările vocale, respectă în linii mari aceleași principii ca ale SEO clasic, însă trebuie să fii atent la câteva elemente noi.
Evident, trebuie să pornim cu research de SEO: ce caută oamenii? Sub ce formă? Ce cuvinte și ce expresii folosesc cel mai des? Pentru a afla aceste lucruri, poți folosi mai multe instrumente. În primul rând, Google are o secțiune de People also asked (Oamenii au mai întrebat și). Acolo găsești o secțiune cu întrebări similare căutării pe care tu ai făcut-o.
Un alt tool foarte folositor este Question Analyzer de la BuzzSumo. Acesta îți oferă foarte multe sugestii de căutări tip întrebare, pe care le poți folosi în optimizarea pentru căutări vocale.
Nu în ultimul rând, unul din tool-urile mele preferate este Answer the Public. Această platformă nu doar că îți oferă sugestii de întrebări din aceeași categorie, dar le și grupează în funcție de termen: What, How, When, Why. Căutările nu sunt egale între ele ca și intenție de acțiune. Iată un clasament al interesului în funcție de termenul de căutare:
- Creare conținut sau adaptarea celui existent. După ce ai făcut o listă cu căutări vocale relevante pentru afacerea ta, e momentul să faci optimizare SEO vocală. Iată ce poți face:
- Crează o pagină FAQ (Întrebări frecvente), și oferă răspunsuri la cele mai întâlnite întrebări ale clienților tăi potențiali. Conținutul trebuie să fie sub formă de Întrebare – Răspuns. Răspunsurile e bine să fie cât mai simple și mai clare. Folosește un limbaj ușor de înțeles și sintetizează la maxim răspunsul tău. Un studiu recent arată că mărimea optimă a răspunsurilor pentru optimizare Vocal Search este de maxim 50 de cuvinte. Atunci când fac o căutare vocală oamenii vor un răspuns rapid și la obiect, nu paragrafe de zeci de rânduri.După ce ai creat pagina, marchează fiecare întrebare și răspuns cu un tag de tip FAQ Structured Data.
- Adaptează conținutul existent la specificul căutărilor vocale. Astfel: concentrează-te pe conținut și cuvinte cheie de tip long tail. Nu e nevoie de un articol pentru fiecare căutare vocală long tail în parte, mai ales dacă volumul individual e mic. Google este perfect capabil să extragă, dintr-un singur articol mare, răspunsuri la mai multe Vocal Search. Scrie articole lungi, care includ fraze de tip long tail, în limbaj natural.
- În texte și titluri folosește limbajul natural, cuvinte de legătură, prepoziții, interjecții, așa cum ai vorbi cu un prieten. Scrie conținut simplu, ușor de înțeles, și dă răspunsuri clare la search query-ul ales. Nivelul de complexitate al textului să fie astfel încât un licean de clasa a 10-a să îl poată înțelege.
- Crește viteza de încărcare a paginii. Acest lucru este valabil și pentru SEO clasic. E mult mai ușor și mai rapid să faci o căutare vocală decât una scrisă, de aceea userii se așteaptă să primească un răspuns imediat. Dacă siteul tău nu se încarcă suficient de repede, Google nu-l va lua în considerare pentru poziția 0.
- Obține backlinkuri de caltate și crește Domain Rating-ul. Am spus-o deja, dacă nu ești pe prima pagină SERP a Google pentru căutări text, nu vei fi luat în considerare pentru Voice Search. E normal, dat fiind că ai un singur rezultat, nu 10, Google vrea să se asigure că oferă doar răspunsuri de calitate, de la siteuri recunoscute pentru expertiza lor în acel domeniu. Lucrează deci la a crește Domain Rating, în special prin obținerea de backlinks de la domenii cu rating mare.
- Optimizează siteul pentru mobil. La fel, nimic diferit față de SEO clasic. Deși se fac multe căutări vocale și de pe Desktop, în Windows 10 de exemplu, cele mai multe vin de pe dispozitive mobile. Mobilul trebuie să fie prioritatea numărul 1 pentru tine. De altfel Google ia în considerare versiunea mobilă a siteului tău, nu cea de Desktop, pentru orice fel de SEO, fie el SEO clasic, SEO mobil sau Vocal SEO.
- Structurează conținutul pentru căutări vocale. Textele de tip eseu, cu paragrafe lungi și formatare puțină, nu sunt apreciate pentru Voice SEO. Include întrebări și răspunsuri, folosește inteligent listele, tabelele, scrie propoziții și fraze scurte și la obiect.
- Folosește datele structurate. Structured data sunt o modalitate de a explica algoritmului Google și mai bine ce înseamnă conținutul de pe o pagină. Dacă balizele HTML îi spun Google ce elemente sunt cele mai importante, mark up data explică ce înseamnă propriu-zis acele elemente. De exemplu, pe pagina FAQ ai mai multe întrebări și răspunsuri. Folosește date structurate de tip FAQ pentru a asocia fiecare întrebare cu răspunsul și a ajuta Google să aleagă și mai ușor ce răspuns să selecteze. Datele structurate există de mulți ani de zile, dar în continuare foarte puține siteuri le folosesc cu cap. Acestea pot fi acel avantaj SEO care să te ridice pe poziția 0, în featured snippet.
- Optimizează fișa Google My Business. Completează cu toate informațiile necesare, asigură-te că sunt corecte, verifică să ai aceleași informații utile atât pe site cât și în Google My Business. Fii foarte atent la adresă, numele firmei, orarul de funcționare, produsele oferite, ca să nu fie nicio diferență. Altfel algoritmul Google nu va știi ce să facă, ce sursă este de încredere: siteul sau contul Google My Business și sunt șanse să fii penalizat.
No Comments
Leave a comment Cancel