E clar: interesul românilor pentru e-commerce, pentru joburile din domeniul marketingului online crește puternic și sunt multe persoane care doresc să pornească o carieră în acest domeniu. Aici vorbim atât de persoane tinere, studenți sau la început de carieră, ce vor să se lanseze direct în digital marketing, cât și de persoane cu experiență de lucru într-un alt domeniu, ce doresc să își schimbe domeniul de activitate.

Am primit multe întrebări despre cum trebuie procedat: de unde începi, ce skill-uri îți trebuie, cum obții experiență de lucru. În același timp nu prea există surse de unde să iei informațiile astea. Ok, poți citi ghiduri în engleză, dar informația nu se aplică decât parțial pieței din România. În Occident piața este mult mai dezvoltată, mai matură, job-urile în digital marketing sunt mai numeroase și mai specializate și e mai ușor să te formezi sau să găsești un internship. La noi … e mai mult de lucru.

Acesta este motivul pentru care am decis să scriu acest ghid despre pașii de urmat pentru a deveni specialist marketing digital. Îți ofer aici informații practice, izvorâte din experiența mea și din provocările cu care m-am confruntat de-a lungul timpului și o să îți povestesc și care a fost parcursul meu profesional și cum am ajuns specialist online marketing. Deci, dacă vrei să începi o carieră în digital marketing, citește acest ghid.

Hai să începem cu începutul și să le luăm pe rând.

De ce ai nevoie pentru a deveni specialist marketing online?

Sunt unii care cred că, pentru a deveni un specialist marketing digital de succes ai nevoie să faci o anumită facultate sau să urmezi nu știu ce cursuri. Eu nu sunt de acord cu asta. Din experiența mea am observat că ajută să fii făcut o facultate sau un liceu cu profil economic (marketing, administrarea afacerilor) sau filologie (litere, jurnalism), însă cu condiția să le fi făcut pe bune și să fi învățat câte ceva de acolo. Altfel, nici asta nu te va ajuta.

Dacă însă nu ai făcut așa ceva, ăsta nu e un impediment. Mulți dintre cei care astăzi sunt specialiști e-commerce sau lucrează de ani buni în industrie au făcut-o venind din alte domenii. Sunt alții care nici nu au studii de specialitate, doar liceul, cu toate acestea au cariere de succes. Însă trebuie să fii conștient că e nevoie să ai deja câteva competențe:

  1. Să stăpânești limba română, scris și citit, corect. Va fi nevoie să scrii texte multe, pentru SEO, pentru anunțuri Google Ads, pentru descrieri de produse. Este necesar să scrii corect gramatical, să ai un vocabular bine dezvoltat și să fii capabil să creezi texte coerente și ușor de înțeles.
  2. Să stăpânești foarte bine limba engleză (o altă limbă de circulație internațională este un avantaj). Limba de facto folosită în acest domeniu este engleză, există foarte mulți termeni tehnici, unii dintre ei intraductibili (tracking de exemplu), marea majoritate a conținutului, a cursurilor, sunt în limba engleză. Fără engleză nu te descurci.
  3. Să fii prieten cu cifrele. Dacă ești o fire mai analitică, îți place să calculezi, te descurci cu matematica de bază, atunci șansele tale de succes cresc considerabil. Dacă ai și niște noțiuni statistice de bază atunci e excelent, cu siguranță vei avea nevoie de ele.
  4. Capacitate de învățare. Marketingul online e un domeniu care evoluează extrem de rapid. Va trebui să prinzi nu doar bazele și teoria din spatele principalelor tehnici (SEO, PPC etc.), ci și tendințele de pe piață. Atenție, însă, învățarea trebuie să fie continuă. Să nu crezi că poți să faci cursuri, să ajungi la un nivel bun și apoi s-o lași mai moale. Dacă tu nu mai înveți vei fi depășit de concurenți. Deci, dacă nu-ți place învățarea, eu zic că e mai bine să nu te apuci.
  5. Deschidere spre nou. Cea mai bună mentalitate pentru a deveni un specialist digital marketing este să fii deschis la idei noi, la canale de promovare noi, la surse de informații alternative. Aici nu merge ca la birouri de stat rămase în urmă, asta e procedura de ani de zile și noi o urmăm, de ce s-o schimbăm? Flexibilitate și interes față de nou, asta trebuie să fie mantra ta. Totul se schimbă atât de rapid că va trebui să te reinventezi constant, dacă rămâi blocat pe aceleași idei și principii devenite obsolete, cariera ta se va ofili și ea.

De unde înveți marketing online?

Ai fi poate tentat să sari peste partea de învățare, peste teorie, și să sari direct la învățarea practică. Recomandarea mea este să nu faci asta, ci să dai atenție și teoriei, acolo unde înțelegi exact principiile de bază ale marketingului online. Iată cum poți face asta:

Cărți de digital marketing

Caută la bibliotecile publice, sau la biblioteca universității, dacă ai acces, cărți de specialitate despre online marketing, SEO, Pay Per Click, Social Media, optimizarea ratei de conversie etc. Poți să mergi, de exemplu, la catalogul bibliotecii ASE și să cauți titlurile relevante. Eu îți recomand, pe cât posibil, să alegi cărți scrise de autori străini și cu data publicării cât mai recentă. Nu ignora complet nici cărțile care au, să zicem, 10 ani, dar ține seama de faptul că e posibil ca o parte din informații să fie perimate.

Dacă poți să faci rost de ele, cărțile din seria For Dummies sunt foarte bune pentru că au explicații clare și ușor de înțeles. Iată câteva cărti de digital marketing pe care ți le recomand:

Web marketing all-in-one for dummies

Seo For dummies

Search Engine Optmization All-in-one for Dummies

carti de digital marketing
carti de digital marketing

Toate cărțile despre online marketing din seria For Dummies sunt bune, citește cât mai multe, oricare dintre ele îți aduce informații practice. Din păcate eu nu știu să fie traduse în limba română, și prețurile sunt destul de mari. Acum se vede importanța stăpânirii limbii engleze, pur și simplu nu te poți descurca fără ea.

Alte cărți utile sunt ghidurile practice care te învață cum să folosești o platformă:

Google Analytics for beginners

Google Adwords for beginners

Poate reușești să le împrumuți, dacă există la bibliotecă, sau de la prieteni, ori să le găsești în versiunea .pdf și să fie mai ieftine. Eu am avut norocul că, petrecând 5 ani în Franța, am găsit foarte multe cărți utile despre digital marketing, inclusiv dintre cele prezentate mai sus, la biblioteca universității din Corsica, unde am făcut masterul, și la bibliotecile publice din Paris. În România știu că e greu să găsești titlurile astea dar, cu puțin noroc, vei găsi măcar câteva cărți utile.

Recomandarea mea este să le citești cu atenție și să îți iei notițe pe un caiet. Scrie acolo cele mai importante lucruri din fiecare lucrare, e un remediu contra uitării și pe viitor te va ajuta să ai o listă cu informații practice pe care să o consulți.

Atelierele digitale Google

google atelierul digital
google atelierul digital

Dacă ești student, Google organizează în mai multe universități din România ateliere digitale. Practic este vorba de cursuri susținute de specialiști Google la care participarea este gratuită și de unde poți învăța bazele marketingului digital.

Eu am făcut un astfel de curs în 2013, la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, unde eram student, și a fost foarte folositor, am învățat multe lucruri practice și am dobândit o bază solidă de cunoștințe, pe care să construiesc cariera mea de specialist marketing online. Printre traineri a fost Anabela Luca, de la AdLemonade, una dintre cele mai mari agenții de digital marketing din România, dar și persoane din cadrul Google România.

Google au creat HUB-uri digitale în 14 universități din România, dar din cauza pandemiei programul lor s-a dat peste cap. Dacă ești student la una dintre aceste universități, informează-te despre hub-ul digital Google și vezi cum te poți înscrie la cursuri.

Cursuri online gratuite de unde înveți online marketing

Dacă nu ești student, sau nu poți ajunge la un astfel de atelier, există și varianta online. Google are un site întreg dedicat celor ce vor să învețe marketing online, cu foarte multe cursuri de calitate. Avantajele sunt că, fiind create de Google, cursurile sunt practice și înveți să folosești platforme de online marketing pe care oricum le vei folosi în munca ta de specialist SEO sau specialist PPC. Un alt avantaj este că dificultatea crește progresiv, primele cursuri pornesc de la un nivel scăzut, deci nu ai nevoie de cunoștințe de digital marketing prealabile. Pe măsură ce progresezi, și nivelul de complexitate al cursurilor crește și tu ajungi să înveți lucruri din ce în ce mai folositoare.

Eu îți recomand să începi cu cursul de Bazele marketingului Online, apoi să continui cu cel de Lansarea unei afaceri online și cu cel prin care te Asiguri că poți fi găsit online. După aceea alegerea îți aparține, poți continua cu cursuri de SEO, de Pay Per Click sau chiar networking și design.

Pe partea de SEO, SEM Rush, cei ce dețin unul dintre cele mai folosite tool-uri de SEO din lume, au o academie online gratuită cu foarte multe cursuri de SEO de calitate. Te sfătuiesc să începi cu cursurile de SEO Fundamentals făcute de Greg Gifford. Acestea sunt scurte și ușor de înțeles chiar și pentru începători.

După ce termini cursul de SEO Fundamentals, fă-le și pe celelalte ale lui Greg: Mobile SEO, Local SEO etc. Nu e o idee bună să te apuci direct de cursuri mai complexe, cum este cel de Technical SEO, pentru că, fără baze solide, nu vei reuși să înțelegi mare lucru. Lasă-le la urmă, după ce ai dobândit deja niște cunoștințe mai avansate de SEO.

Siteuri de specialitate despre digital marketing

Există și multe siteuri care publică conținut punctual, legat de un aspect anume al marketingului online. Este vorba de articole de specialitate, analize ale tendințelor, știri din piață. Din păcate, la noi în România astfel de siteuri nu prea există, toate sunt în limba engleză. Expertmarketingonline.ro, siteul pe care citești acest articol, a apărut tocmai pornind de la această constatare. Iată câteva siteuri pe care eu ți le recomand:

PPC Hero

Search Engine Land

Search Engine Watch

Hubspot Blog

Search Engine Journal

Think with Google

Journal du Net – în limba franceză, eu aflu multe informații inedite de acolo, pe care nu le pot găsi în siteurile anglofone

Certificări de online marketing

Bun, ai citit cărți, ai urmat cursuri, continui să te formezi ca să rămâi la zi cu evoluția industriei. Dar, mai ales dacă ești la început de drum și nu ai experiență, ai nevoie să și dovedești cumva cunoștințele dobândite. În acest caz există anumite certificări care te pot ajuta. La începuturi, acum 5-7 ani, aceste certificări erau luate foarte în serios, sau chiar cerute expres de angajatori. Acum importanța lor a scăzut, dar sunt în continuare o modalitate foarte bună de a-ți dovedi competențele.

Mai important decât certificarea în sine este să urmezi ghidurile de pregătire. Din ele înveți numeroase lucruri practice ce-ți vor folosi nu doar la examenul de certificare, ci și în munca ta de zi cu zi.

Iată certificările pe care eu ți le recomand:

Certificarea de Google Ads – e certificarea de bază, cea mai folosită, și probabil cel mai ușor de obținut. Atenție, asta nu înseamnă că e ușor de obținut în sine, ci că e mai accesibilă decât celelalte din această listă.

Certificarea de Google Analytics – este mai tehnică și mai greu de obținut decât cea de Google Ads. Aici ai nevoie și de ceva cunoștințe de statistică și de cum funcționează un site web.

Certificarea de Technical SEO de la SEM Rush – cea mai grea și mai complexă dintre toate certificările de SEO.

Nu e nevoie să le ai pe toate, mai ales că e greu să fii și specialist PPC și specialist PPC în același timp. În funcție de calea pe care tu o alegi, dacă faci PPC sau SEO, dă-ți certificarea relevantă. Dacă ești la început de drum și cauți un internship sau un prim job, faptul că tu ai făcut cursurile astea, te-ai pregătit temeinic și ai obținut certificarea te poate ajuta să creezi o primă impresie foarte bună. Asta arată că ai deja niște cunoștințe de bază, nu pornești de la 0, și că ești serios și dispus să faci eforturi pentru a deveni un specialist în marketingul digital.

Încă ceva: dacă vrei să înveți Google Analytics, Google îți pune la dispoziție un cont de probă, demonstrativ, gratuit. Este un cont real, care vinde produse reale, cu date recoltate din Magazinul de produse Google. Deci este cât se poate de serios și te poate ajuta să te familiarizezi cu platforma, să înveți principalele rapoarte și să începi să interpretezi cifrele. Dacă vrei să-ți deschizi gratuit un cont demonstrativ de Google Analytics, urmează acest link.

Iată, de exemplu, lista cu o parte din certificările pe care le am eu:

Certificări SEO de la SEM Rush:
a. SEO Fundamentals
b. Mobile SEO
c. On-page and Technical SEO

Certificări de la Google:
a. Google Analytics Individual Certification
b. Google Ads Search Certification
c. Shopping Ads Certification
d. Google Double Click for Publishers Level 1 certification
e. Google AdExchange Level 1 certification

certificat google analytics Ungureanu Andrei
certificat google analytics Ungureanu Andrei

Cum găsești un internship în digital marketing?

Dacă nu ai deloc experiență în domeniu atunci va fi greu să găsești un job din prima. Cel mai probabil va trebui să faci un internship. Fiind la început e posibil ca remunerația să fie mică, dar e o etapă necesară pentru a-ți clădi un CV bun și a obține un job full-time bine plătit.

Și eu am trecut prin 2 internshipuri până la primul meu job full-time ca specialist marketing online. Dacă la primul am câștigat foarte bine, eram în Atena și luam 1200 de euro lunar, la o chirie de 200 de euro, la al doilea, în Paris, eram prost plătit. Luăm în jur de 500 de euro plus bonuri de masă, dar chiria era 350 și abonamentul la metrou era de 70 de euro pe lună. Îți închipui că a trebuit să strâng serios cureaua ca să mă descurc, dar s-a meritat, pentru că am învățat extrem de multe din acel internship.

Ideea este următoarea: când cauți un internship încearcă să găsești fie unul de unde să poți învăța cât mai multe. Vorba aceea bătrânească că meseria se fură se aplică și în cazul online marketing. Chiar dacă plata nu e bună, dacă ai ocazia să înveți, dacă ai acces la platforme importante, dacă ți se oferă responsabilități reale, nu doar umplut fișiere excel, du-te fără ezitare.

La al doilea internship, cel din Paris, după o lună de la sosirea mea a trebuit să-i țin locul șefului meu, directorul întregului departament de webmarketing, timp de 3 săptămâni. Cred că îți închipui ce emoții și ce stress a fost, dar totul a mers foarte bine. Ăsta e genul de experiențe din care înveți cu adevărat și din care crești ca profesionist.

Vestea bună este că piața românească de e-commerce a crescut mult în ultimii ani. Când am pornit eu, în 2013, nu exista nici măcar un portal de joburi dedicat acestui sector. Acum există și există și grupuri de facebook specializate unde se postează oferte de joburi în marketing digital. Caută anunțuri pe platformele mari, precum Best jobs, ejobs, hipo , dar nu neglija nici siteurile de specialitate: Ecomjobs și IQAds.

O resursă foarte bună o reprezintă site-urile cu Locuri de muncă Marketing. Jobsora este o platformă internațională prezentă și în România cu multe astfel de joburi actualizate zilnic.

Locuri de muncă Marketing
Locuri de muncă Marketing

De asemenea, înscrie-te pe grupuri de Facebook de profil și vezi ofertele. Sau prezintă-te direct și întreabă dacă există oportunități pentru tine. Iată câteva dintre cele mai folosite:

Joburi în eCommerce

Joburi marketing și comunicare

Joburi în publicitate

Romanian Digital Jobs

Joburi PR & Jurna & Social Media

După internship, în funcție de nivelul de competență la care ai ajuns, poți aplica la un job full-time și să faci următorii pași în a deveni specialist digital marketing. Mult succes!

Cum am ajuns eu specialist în online marketing

Așa cum spuneam, lucrez în industrie din 2013. Eram student în anul 2 la Facultatea de științe economice a Universității Lucian Blaga din Sibiu și am plecat să fac practică cu Erasmus în Atena, la Pamediakopes, unul dintre cei mai mari actori pe piața de Travel din Sud-Estul Europei. Aici am făcut social media, content writing și optimizare pentru motoarele de comparație.

Întors în România am urmat cursurile atelierului digital Google din universitate. Apoi am plecat să fac un master în Marketing la Universitatea din Corsica, Franța. În timpul cursurilor am lucrat, ca experiență practică, la optimizarea siteului și a campaniilor uneia dintre cele mai cunoscute creatoare de modă din Corsica, Francesca Benvenuti. Ea este una dintre creatorii de modă care le îmbracă pe Miss Corsica, așa că era important ca magazinul ei online să fie optimizat și să reflecte valorile designerului.

În același timp am citit toate cărțile de digital marketing pe care am putut pune mâna. Norocul meu a fost că biblioteca universității din Corsica era bine aprovizionată cu titluri din domeniul marketingului online și am învățat foarte multe în acest fel. Mai multe chiar decât de la facultate.

După terminarea cursurilor am mers în Paris, unde am făcut practică timp de 4 luni pentru Petit Fute, unul dintre cele mai vizitate siteuri de travel din Franța. Aici am făcut de toate: SEO, PPC, analiză de date, e-mail marketing, afiliere. A fost o perioadă intensă, cu un volum de muncă enorm, dar încununată de succes: la finalul perioadei de practică am fost angajat ca Traffic Manager. Restul e istorie.

Concluzii

Et voila, acum știi cum să faci pentru a ajunge un specialist în marketing digital. Citește cu atenție tot articolul, vezi dacă ai competențele și motivația necesară și, dacă e ceea ce vrei să faci, începe să te pregătești. Dacă ai întrebări despre viitoarea ta carieră în online marketing, atunci lasă-mi un comentariu. M-aș bucura să aflu că acest ghid ți-a fost de folos.

Între timp, dacă ai nevoie de un specialist marketing online cu experiență, lasă-mi un mesaj folosind formularul de pe pagina Contact sau scrie-mi direct la andrei@expertmarketingonline.ro și hai să vedem cum te pot ajuta.

Mult succes!

https://expertmarketingonline.ro
Do you like Ungureanu Andrei's articles? Follow on social!
Comments to: Vrei o carieră în marketing online? Iată cum să obții competențele necesare și să găsești primul job

    Your email address will not be published.

    Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

    Login

    Welcome to Typer

    Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
    Join Typer
    Registration is closed.