Dacă citești acest articol înseamnă, probabil, că ești în căutarea unui tool de SEO gratuit sau că vrei să faci optimizare SEO fără a avea un buget foarte mare pentru asta. Dacă așa stă treaba, atunci citește în continuare, îți prezint un tool gratuit de SEO nou lansat și cum să îl folosești. Am aflat de curând o veste excelentă: Ahrefs, unul dintre cele mai folosite platforme pentru optimizare SEO din lume, a lansat de curând Ahrefs Webmaster Tools, un tool gratuit pe care îl poți folosi pentru proiectele tale de Search Engine Optimization.
De ce e asta o veste excelentă? Pentru că, dacă vrei să faci SEO la modul profesionist și să obții rezultate vizibile, ai nevoie în mod normal de un tool plătit. Acest tool îți oferă informații la care nu poți avea acces în alt mod, de exemplu volumul căutărilor pentru un anumit cuvânt cheie și dificultatea fiecărui cuvânt cheie. Sau care sunt problemele de crawling și de indexare ale siteului tău.Există mai multe tool-uri foarte bune de SEO pe piață, eu am lucrat cu 3 din cele mai cunoscute, și anume MOZ, SEM Rush și Ahrefs, dar mai există și altele: Majestic SEO, Mangools, Rank Ranger etc. Toate sunt puternice, avansate și folositoare, dar există un dezavantaj: Prețul. Trebuie să plătești pentru fiecare, iar sumele pe un an de zile se adună și pot să ajungă la un nivel considerabil.
Iată, spre exemplu, o comparație între MOZ, SEM Rush și Ahrefs la nivel de funcționalități și de preț:
![Ahrefs Webmaster Tools - Tool gratuit de SEO - Ghid complet 3 comparatie moz, semrush, ahrefs](https://expertmarketingonline.ro/wp-content/uploads/2020/09/comparatie-moz-semrush-ahrefs.png)
99 de dolari pe lună, la un an de zile înseamnă 1188 de dolari pe an, adică aproape 5000 de lei la cursul de azi, 25 septembrie 2020. Bani pe care sunt sigur că ai avea unde să-i investești. Dacă ești la început de drum e posibil ca suma să fie prea mare pentru tine, dar ai totuși nevoie de informațiile pe care numai un instrument profesional de SEO ți le poate da. Soluția tocmai ce a fost lansată de Ahrefs, prin Ahrefs Webmaster Tools.
Cuprins
Ce este Ahrefs Webmaster Tools?
Este vorba de o soluție gratuită care îți oferă acces la multe din informațiile pe care le oferă un tool SEO pe bani. Un fel de freemium, unde primești pe gratis multe funcționalități și informații de SEO utile, iar dacă vrei mai mult treci la versiunea pe bani, unde ai acces la tot ce oferă platforma. Ahrefs Webmaster Tools este complementar Google Search Console și te ajută să înțelegi mai bine ce se întâmplă cu siteul tău, cum este el văzut de către boții Google, unde sunt problemele de SEO și cum le poți rezolva. De asemenea te ajută să faci cercetare pentru strategia ta de SEO și să urmărești în timp progresul făcut.
Cum se instalează Ahrefs Webmaster Tools?
Procesul este simplu și gratuit. Intri pe https://ahrefs.com/webmaster-tools și dai click pe Sign Up for Free.
![Ahrefs Webmaster Tools - Tool gratuit de SEO - Ghid complet 4 ahrefs webmaster tools - tool gratuit de seo](https://expertmarketingonline.ro/wp-content/uploads/2020/09/tool-gratuit-de-seo.png)
Alegi cu ce adresă de e-mail să deschizi contul și continui:
![Ahrefs Webmaster Tools - Tool gratuit de SEO - Ghid complet 5 inscriere ahrefs webmaster tools](https://expertmarketingonline.ro/wp-content/uploads/2020/09/inscriere-ahrefs-webmaster-tools.png)
Vei primi un e-mail de confirmare și trebuie să dai click ca să confirmi crearea contului. Va trebui apoi să validezi faptul că tu ești proprietarul siteului pe care vrei să îl înscrii. Aceasta se face pentru a preveni abuzurile, de exemplu un concurent rău intenționat ar putea să adauge siteul tău și să afle imediat care sunt punctele slabe și punctele tari și să le exploateze pentru a obține un ranking mai bun ca al tău.
Cea mai simplă metodă este să imporți proiectul din Google Search Console. Dacă ai creat un cont în Google Search Console pentru siteul tău (și sper că ai făcut deja asta, e una dintre cele mai importante etape din orice proiect SEO) și l-ai parametrat corect, Ahrefs va știi că tu ești proprietarul siteului și îți va acorda acces imediat la tool.
![Ahrefs Webmaster Tools - Tool gratuit de SEO - Ghid complet 6 validare site pentru ahrefs webmaster tools](https://expertmarketingonline.ro/wp-content/uploads/2020/09/validare-site-pentru-ahrefs-webmaster-tools.png)
Dacă nu, va trebui să folosești metoda manuală pentru a dovedi că este siteul tău. Există 3 metode pentru a face asta: prin DNS record, prin HTML file sau prin HTML tag. Îți recomand să folosești una din cele 2 metode HTML, acestea presupun să adaugi câteva linii de cod în codul sursă al siteului tău, și este mai simplu decât prin verificarea DNS.
![Ahrefs Webmaster Tools - Tool gratuit de SEO - Ghid complet 7 instalare ahrefs webmaster tools](https://expertmarketingonline.ro/wp-content/uploads/2020/09/instalare-ahrefs-webmaster-tools.png)
Cum folosești tool-ul gratuit de SEO Ahrefs Webmaster Tools?
După ce ai dovedit că siteul este al tău și ai terminat configurarea, poți începe efectiv lucrul. Prima etapă este să ceri Ahrefs să facă un crawl, să scaneze siteul tău, pentru a vedea în ce stare se află. În funcție de numărul de pagini și de viteza de încărcare a siteului, această etapă poate dura între 10 minute și o oră, sau chiar mai mult pentru siteurile mari.
În urma auditului vei primi o radiografie (aproape) completă a siteului tău, din punct de vedere al optimizării pentru motoarele de căutare. Cele mai importante informații se afișează pe prima pagină a proiectului tău SEO, pe Dashboard. Hai să vedem care sunt acestea.
![Ahrefs Webmaster Tools - Tool gratuit de SEO - Ghid complet 8 audit seo gratuit](https://expertmarketingonline.ro/wp-content/uploads/2020/09/audit-seo-gratuit.png)
Health score: îți arată, din totalul paginilor siteului tău, ce procent nu au nicio problemă. În cazul nostru Health Score este de 77, adică 77% din pagini sunt lipsite de orice problemă de SEO, iar 23% au ceva probleme. Acest scor este destul de bun, dar mai poate fi îmbunătățit. Ține însă cont și de faptul că e foarte greu, dacă nu imposibil, să ajungi la un Health Score de 100. Dacă rezolvi problemele mari și ajungi la un 85 – 90, e deja foarte bine. Restul problemelor e posibil să fie foarte greu de rezolvat sau pur și simplu să nu se merite ca raport între efortul ce trebuie depus și rezultatele ce pot fi obținute.
Domain Rating este un indicator global care măsoară cât de bine văzut este siteul tău de către Google și cât de încredere este considerat el. Este, dacă vrei, o notă globală de calitate din punct de vedere SEO. Fiecare platformă de SEO are propria formulă prin care calculează acest indicator. Ahrefs îl calculează pe baza cantității și a calității backlinkurilor pe care le are siteul analizat. Este indicatorul global cel mai important de care trebuie să ții seamă pentru SEO. Cu cât Domain Rating este mai ridicat, cu atât mai bune vor fi rezultatele siteului tău pe paginile cu rezultate ale motoarelor de căutare (SERP – Search Engine Results Page).
Referring domains: câte siteuri unice au pus un backlink spre siteul tău. Cu cât acest număr este mai mare, cu atât este mai bine.
Backlinks: numărul de backlinkuri unice spre siteul tău. Diferența față de reffering domains este că, dacă pe un site, sunt puse 12 backlinkuri, pe diferite pagini, spre siteul tău, se va măsura un singur Reffering domain, dar 12 backlinks.
Organic traffic: Ahrefs măsoară, pe baza indicatorilor de vizibilitate pe care îi calculează, ce trafic organic primește siteul tău. Cifra în sine nu este cea mai precisă, te sfătuiesc să te bazezi pe datele din Google Analytics și pe cele din Search Console, dar ține cont de evoluția acestui indicator, de linia graficului. Dacă linia este în creștere constantă, chiar dacă mică, atunci înseamnă că ce faci tu este bine și că eforturile tale SEO dau roade. Dacă linia are o evoluție negativă atunci este un semnal de alarmă și ar trebui să verifici ce se întâmplă.
Organic keywords: pe câte căutări organice se afișează siteul tău (cel puțin o pagină). Adică tu ai 100 de pagini pe site și ai 1000 de organic keywords. Asta înseamnă că cel puțin o pagină a siteului tău s-a afișat măcar o dată pentru una din aceste căutări organice. Este al doilea indicator foarte important. Vrei să ai cât mai multe cuvinte cheie organice și ca numărul acestora să crească constant. Scăderea nu e niciodată un semn bun, înseamnă că Google reduce vizibilitatea organică a siteului tău și că traficul organic generat scade. Aici vezi de asemenea pe ce țări sunt aceste cuvinte cheie. Dacă tu ai un site în limba română și vezi că ai multe cuvinte cheie organice din Maroc, ăsta poate fi un semnal de alarmă, va trebui să investighezi de ce.
Dacă dai click pe health score ți se va deschide o pagină cu rezultatele complete ale auditului tehnic. Aceasta este probabil cea mai folositoare funcționalitate a Ahrefs Webmaster Tools, pentru că sunt informații la care în mod normal, pentru a avea acces, trebuia să plătești, și niciun alt tool nu ți le oferă în mod gratuit. Vei vedea aici o listă cu toate problemele tehnice ale siteului tău, grupate pe un cod de culori, în funcție de gravitatea lor.
![Ahrefs Webmaster Tools - Tool gratuit de SEO - Ghid complet 9 audit tehnic de seo](https://expertmarketingonline.ro/wp-content/uploads/2020/09/audit-tehnic-de-seo.png)
Aici poți să afli, de exemplu, dacă ai duplicate content, dacă sunt pagini care nu au o meta descriere sau care sunt paginile cu eroare 404 (nu pot fi deschise). Dând click pe orice problemă, de exemplu 404 page, ți se deschide o scurtă descriere a problemei și primești sugestii de rezolvare.
![Ahrefs Webmaster Tools - Tool gratuit de SEO - Ghid complet 10 probleme de seo si cum sa le rezolvi](https://expertmarketingonline.ro/wp-content/uploads/2020/09/probleme-de-seo-si-cum-sa-le-rezolvi.png)
Apoi, cu un click pe View Affected URLs, vezi lista completă a paginilor care au această problemă. Asta de ajută să știi care sunt paginile ce necesită optimizare și să te apuci de treabă. Fie faci asta tu singur, dacă ai skill-urile necesare și problema nu este foarte complicat de rezolvat, fie dai lista colaboratorului cu care lucrezi pe partea tehnică a siteului.
În mod similar, dând click pe Referring Domains, pe Backlinks și pe Organic Keywords vei vedea lista completă a domaniilor care îți trimit un backlinks, lista backlinkurilor individuale și a cuvintelor cheie organice pe care se afișează siteul tău.
Din tabul de site explorer din header ai acces la o sumedenie de informații utile despre siteul tău. Menționez câteva dintre cele mai importante:
- Backlink profile: Câte backlinks ai, ce backlinkuri noi ai primit, ce backlinkuri au fost pierdute de la ultimul audit, care sunt Anchor text ale backlinkurilor tale
- Organic keywords: ce pagini ale siteului tău au cele mai multe cuvinte cheie organice, care este volumul de trafic organic generat de fiecare pagină
- Pages: ce pagini au cele mai multe backlinkuri, ce pagini au primit cele mai multe backlinkuri noi în ultima perioadă
- Outgoing links: spre ce siteuri ai pus link de pe siteul tău.
Limitările soluției gratuite de SEO Ahrefs Webmaster Tools
Dacă partea de Site Audit este principalul beneficiu oferit de Ahrefs Webmaster Tools, dezavantajele soluției gratuite sunt faptul că nu ai acces la 2 tooluri foarte importante: rank tracker și keyword explorer.
Cu rank tracker poți să definești o listă de cuvinte cheie organice importante pentru tine și să urmărești evoluția poziției tale organice în timp. Astfel, dacă tu vrei să apari primul pe pagină pentru căutarea ‚’’închiriere autoturisme Câmpulung’’, treci acest cuvânt cheie în Rank tracker, iar Ahrefs îți va spune pe ce poziție ești acum, și îți va da evoluția poziției în timp. Aceasta este printre cele mai folosite metode pentru a măsura succesul acțiunilor tale de SEO și îți permite să îți dai seama dacă eforturile tale dau roade sau bat pasul pe loc.
În ceea ce privește keyword explorer, acest tool îți permite să găsești informații esențiale despre cuvintele cheie organice: volum de căutări lunare și dificultate. În acest fel poți identifica cuvinte cheie cu volum mare și dificultate mică, pe care ar fi ușor să obții o poziție bună rapid și fără investiții prea mari. Altfel e posibil să alegi cuvinte cheie dificile, sau cu volum mic, și să muncești mult fără a reuși să obții o poziție bună, sau fără a izbuti să crești traficul organic al siteului tău.
Mi-aș fi dorit mult ca tool-ul gratuit de SEO Ahrefs Webmaster Tools să includă măcar una dintre aceste 2 funcționalități dar, din punct de vedere business, decizia lor este logică. Dacă ar fi oferit și asta atunci tool-ul gratuit oferit ar fi fost aproape complet, iar utilizatorii nu ar mai fi dorit să plătească pentru versiunea pe bani, căci surplusul de valoare ar fi fost relativ mic.
Una peste alta, faptul că Ahrefs a început să ofere în mod gratuit acces la o parte din funcționalitățile avansate de SEO este o veste excelentă pentru toate siteurile care fac SEO, mai ales pentru cele ce nu au un buget pentru a plăti un tool de Search Engine Optimization. Eu te sfătuiesc să folosești la maxim informațiile gratuite oferite de Ahrefs Webmaster Tools pentru a face optimizare SEO pentru siteul tău, să îmbunătățești pozițiile organice și să crești traficul. Apoi, dacă crești foarte mult și tool-ul gratuit nu mai este suficient, să începi să folosești o soluție pe bani, la alegerea ta.
În orice caz e important să începi să folosești efectiv funcționalitățile oferite de Ahrefs Webmaster Tools, atât ca informații cât și ca oportunități de optimizare a siteului tău. Nu te mulțumi să citești rezultatele auditului, ci începe să corectezi problemele domeniului tău.
Spune-mi într-un comentariu ce crezi despre versiunea free a Ahrefs. Ți se pare utilă, ai de gând să o folosești sau crezi că este prea complicat? Dacă ai nevoie de ajutor cu setup-ul sau cu analiza rezultatelor dă-mi de veste și încerc să te ajut cu un sfat. Ori, dacă ai nevoie de un expert SEO care a lucrat cu versiunea plătită a Ahrefs și îi cunoaște toate funcționalitățile, dă-mi un mesaj la contact@expertmarketingonline.ro și hai să vedem cum te pot ajuta.
No Comments
Leave a comment Cancel