Hai s-o zicem pe-a dreaptă: să te promovezi în online costă. Să creezi un site cost, să faci optimizare SEO costă, să obții vizibilitate și notorietate și să creezi un brand cunoscut costă, să ai reach pe social media, și asta costă. Toate astea fără a pomeni măcar despre campaniile plătite prin Facebook Ads sau Google Ads unde, dacă nu dai bani, nu primești niciun clic.
Ce te faci însă dacă bugetul tău este limitat, sau chiar inexistent? Va trebui să compensezi lipsa bugetului prin mai multă muncă depusă pentru a da un boost, un avânt, site-ului tău. Vestea bună este că se pot obține rezultate interesante fără a cheltui bani și modalități de a obține promovare online gratuită există. Vestea proastă este că toate aceste acțiuni te pot duce doar până într-un anumit punct după care, pentru a continua creșterea, va fi nevoie să aloci un buget de promovare fără de care te vei plafona.
Atenție, când spun gratuit nu înseamnă că nu există niciun cost pentru tine. Mă refer la faptul că nu va exista un cost financiar, însă tot va trebui să investești timp și eforturi pentru a obține rezultatele dorite. Nu există nimic gratuit pe lumea asta. Chiar dacă nu plătești, întotdeauna există un cost, și trebuie să fii conștient de acest lucru.
Cuprins
Povestea expertmarketingonline.ro
Am pornit proiectul expertmarketingonline.ro fără niciun ban, fără a avea o echipă mare în spate, și activând într-un domeniu foarte competitiv, al marketingului online, unde toate agențiile de marketing creează conținut și se promovează în mod profesionist. Unii ar numi asta o nebunie: un om cu un laptop împotriva echipelor de marketing bine închegate. Și totuși, la aproape 6 luni de la lansarea proiectului am reușit să creez un flux constant de cititori, care vin organic pe site, și care generează interacțiuni și lead-uri. Unii dintre ei se transformă în clienți plătitori care-mi permit să continui crearea de conținut.
Mai important decât asta este tot ceea ce am învățat de-a lungul acestei aventuri. Vorba aceea că ’’Nevoia e cel mai bun dascăl e adevărată’’. Am învățat cum să aduc în mod constant trafic pe site fără a investi niciun leu în promovare, cum să creez notorietate pentru proiectul meu, de unde pot obține backlinkuri bune în mod gratuit și chiar mi-am creat un site profesional fără a plăti nimic. În acest articol îți ofer câteva sfaturi testate și validate de mine pentru a-ți crea o prezență în online cu 0 buget.
Cum obții un site profesional gratuit
Prima etapă pentru a fi vizibil pe Internet e să ai un site. Costurile pentru un site profesional pornesc de undeva de la 2000 de lei și pot ajunge la zeci de mii de euro. Dacă ceea ce îți trebuie ție nu e extrem de complicat (site e-commerce cu mii de produse, cu integrări complexe prin API etc.), cei de la The Free Website Guys îți pot construi un site performant fără niciun ban. Vei plăti doar pentru numele de domeniu, pentru hosting și pentru temă, dacă vrei o temă care costă. Am scris un review despre colaborarea mea cu ei și etapele prin care trebuie să treci, ca să știi la ce să te aștepți. Aruncă o privire și înscrie-te dacă ți se pare interesant.
Cum creezi încredere în site-ul tău, fără a cheltui bani
Când pornești la drum și nimeni nu te cunoaște e normal ca oamenii să fie reticienți. Sunt câteva lucruri simple pe care le poți face să creezi o primă impresie pozitivă vizitatorului care vine la tine pe site:
- Alege un nume de domeniu simplu, evocator, ușor de reținut.
- Fă-ți un site simplu, cu un CMS robust.
- Creează-ți un logo simplu dar bun, unii oameni rețin mai ușor logo-ul decât numele.
- Creează o pagină de contact și pune-o, vizibil, în header. Pune în ea un număr de telefon, adresa de e-mail și adresa fizică, dacă există, ideal cu harta Google Maps lângă. Asta arată că în spatele site-ului există o firmă reală pe care o poți contacta, și chiar un sediu fizic unde poți merge.
- Creează o pagină Despre noi unde să descrii pe scurt cine sunteți, de ce ați ales să faceți ce faceți, istoria firmei pe scurt, dacă e cazul, și de ce v-ar alege posibilul client pe voi. Instinctiv eu caut paginile de Contact și Despre Noi ca să văd cine e în spatele siteului. E bine să fie tot în header.
- Pune o pagină cu termeni și condiții. Nu e nevoie să fie în header, e foarte ok și în footer, dar important e să existe și să fie ușor accesibilă.
- Asigură-te că site-ul tău este securizat, în https, nu în http. Nu vrei ca utilizatorul să primească o avertizare că domeniul e nesigur și să nu te mai viziteze.
Resurse gratuite pentru optimizarea SEO
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poți face ca oamenii să te găsească pe Google e să creezi un cont de Google My Business. Am scris un ghid despre cum te poate ajuta Google my Business să ajungi pe prima pagină a rezultatelor de căutare.
Pe lângă asta va trebui să investești timp și eforturi în optimizarea SEO. Ca să reușești să obții poziții organice bune fără buget e nevoie să-ți alegi cu grijă cuvintele cheie pe care să-ți concentrezi munca și să optimizezi cât mai bine și site-ul. Dacă nu ai bani să plătești o soluție de SEO care să-ți dea informațiile necesare în acest sens eu îți recomand să folosești Ahrefs Webmaster Tools. E gratuit și îți oferă acces la mare parte din rapoartele pe care le au cei cu versiunea plătită. Eu îl utilizez cu succes și sunt foarte mulțumit de rezultate. Ți-am pregătit un ghid despre ce este Ahrefs Webmaster tools și cum să îl folosești.
Imagini gratuite pentru site
Nu poți să obții poziții organice bune care să aducă trafic spre site-ul tău fără a crea conținut de calitate și fără să ai backlinkuri bune, de la domenii cu autoritate. Nu o să-ți spun ce fel de conținut să creezi, tu îți cunoști cel mai bine nișa și industria, ține însă cont de faptul că Google preferă conținutul lung, de peste 2000 de cuvinte.
Ca să găsești imagini gratuite pentru site-ul tău, fără grija drepturilor de autor, eu îți recomand Pixabay. Din toate soluțiile pe care le-am încercat mi se pare cea mai ok. Nu ai nevoie să îți creezi cont, nu ai o limită lunară de câte imagini poți descărca, și baza lor de imagini e suficient de extinsă ca să poți găsi orice ai nevoie.
Cum obții backlinkuri de calitate gratuit
Pentru backlinkuri recomandarea mea e să cauți publicații care acceptă guest posts și să scrii un articol în care să inserez un link spre domeniul tău. O modalitate eficientă de a face asta e să cauți care sunt vocile cu autoritate în domeniul tău, influencerii, dacă vrei, și să le scrii direct, întrebându-i dacă acceptă publicarea de guest posts. Unii vor accepta, alții nu. Fiecare îți va prezenta cerințele sale editoriale: temele despre care poți scrie, cât de lung să fie conținutul etc.
Apropo, dacă ți se cere bani pentru un articol, acela nu mai e guest post ci articol sponsorizat. Asta ca să fie clar, căci la noi în România sunt unii care propun contra cost publicarea de ‚’’guest posts’’. Prin guest post tu obții nu doar un backlink de calitate, de la o voce cu autoritate în domeniu, ci și vizibilitate în rândul publicului țintă. Iar faptul că un site cu autoritate te lasă să scrii pentru el e și un fel de gaj, de transfer de încredere pe care îl primești.
Iată de exemplu lista de influenceri, de persoane cu autoritate din domeniul meu, cel al marketingului online, pe care eu îi consider foarte buni în ceea ce fac și spre care pot merge cu propuneri de guest posts:
Marius Sescu
Carmen Pușcașu
Călin Biriș
Adi Coscai
Diana Pîrvu
Cristian Florea
Robert Katai
Cristian Manafu
Toma Grozăvescu
Bogdan Pantoc
Cristian China Birta
Ovidiu Matei
Ciprian Susanu
Dragoș Stanca
Liviu Taloi
Alexandru Negrea
Cristian Ignat
Sabina Cornovac
Dan Oros
Valentin Vesa
Lista, binențeles, e subiectivă și nu e completă. Sunt foarte mulți alți specialiști în marketing digital foarte buni în România, dar mulți nu au o prezență vizibilă în online. Nu vor notorietate, nu au nevoie de un site personal, își fac treaba foarte bine la locul de muncă și le e suficient. Ei nu pot fi targetul tău pentru că nu ai cum să obții un backlinkuri de la ei, dar te poți concentra pe cei ce au un site și permit publicarea de guest posts. Eu am publicat câteva astfel de articole și cred sincer că e o metodă foarte bună de promovare dacă nu ai bani pentru cumpărat articole sponsorizate.
Cum aduci trafic gratuit pe site
La început de drum poate că nu-ți permiți să cumperi trafic plătit. Iată câteva sfaturi ca să aduci vizitatori fără să trebuiască să dai bani pentru asta.
- Începe să colectezi adrese de e-mail pentru a crea o bază pe care să o folosești pentru campanii de emailing
- Creează-ți un conturi pe Youtube, Twitter, Pinterest și începe să postezi conținut
- Crează o pagină simplă de business pe Facebook și Linkedin, cu URL personalizat și postează și acolo
- Folosește-te de puterea grupurilor Facebook. Caută grupuri relevante pentru tine și înscrie-te. Postează conținutul site-ului tău acolo, atunci când este cazul. Nu te limita doar la a-ți face auto-promovare, răspunde întrebărilor oamenilor din grup. Astfel vei reuși în timp să te poziționezi ca un specialist în domeniul tău.
Dacă site-ul tău e din categoria știri, actualitate, te sfătuiesc să te înscrii în Google Publisher Center. Astfel articolele tale vor avea șansa să fie preluate de serviciul de știri Google, ceea ce-ți va aduce vizite organice fără ca tu să trebuiască să faci un efort în acest sens.
Limite ale acestor sfaturi
Dacă aplici corect sfaturile din acest articol și muncești perseverent spre a crește proiectul tău, în timp vei vedea cum traficul crește și notorietatea site-ului se îmbunătățește. Însă nu există o soluție minune pentru a deveni vizibil pe Internet fără a cheltui niciun ban. La un moment dat e foarte posibil să intervină o plafonare și să fii nevoit să faci apel la promovare plătită: campanii de PPC, cumpărarea de backlinks, boost de postări pe Facebook și Instagram etc.
Folosește sfaturile pe care ți le-am prezentat ca să crești proiectul tău până la un nivel rezonabil de trafic cât să permiți să aloci un buget, fie el chiar și redus, campaniilor plătite. Când vezi că începi să ai în mod constant vizite și interacțiuni, chiar dacă numărul lor e redus, poți începe, prudent, să cheltui bani pentru promovare, ca să dai mai multă vizibilitate site-ului tău.
People reacted to this story.
Show comments Hide commentsMultumesc ca m-ai inclus pe lista oamenilor minunati din marketingul romanesc. Si eu ii urmaresc pe toti!