Dacă ești o afacere locală, cu una sau mai multe locații fizice, Google te poate ajuta nu doar să fii vizibil online, ci și să aduci vizitatori în magazinul tău sau la sediu. Pentru a face asta este însă nevoie să îi câștigi încrederea ca să te afișeze pe prima pagină a rezultatelor de căutare, cât mai sus. Multe afaceri locale nu profită pe cât ar trebui de instrumentele puse la dispoziție gratuit de Google. Vestea bună este că optimizarea pentru rezultate locale este mai simplă și mai ușor de făcut decât optimizarea SEO clasică, fără o zonă geografică asociată.

Pentru o afacere locală obiectivul nu e să se afișeze în rezultatele Google pentru căutări generale, care nu includ o zonă geografică, precum ”frizerie deschisă acum”, nici pentru cele din zonele unde nu este prezentă, precum ”frizerie Craiova”, dacă tu ești în Sibiu. E însă indispensabil să se afișeze pentru căutări specifice din zona deservită: ”frizerie Sibiu”.

Află din acest ghid cum să fii primul atunci când cineva din zona geografică pe care o deservești caută produsele sau serviciile pe care tu le oferi. În acest ghid hibrid îți explic ce sunt și cum să optimizezi Google My Business și local SEO.

Ce este Google My Business?

 

Sunt sigur că ai căutat și tu cel puțin o dată adresa unui magazin apropiat pe Google Maps, nu-i așa? Eu am căutat un frizer lângă mine și m-am dus la cel pe care mi l-a indicat Google. Ei bine, prin Google My Business și prin optimizarea pentru Local SEO poți face ca Internetul să îți aducă clienți în locația ta fizică. Pentru o afacere locală, care are și o prezență fizică (adică nu e exclusiv online), Google My Business este unul dintre cele mai puternice instrumente de promovare.

Prin intermediul Google My Business poți promova pe internet afacerea ta pentru a-i face cunoscută locația fizică și a-i îndemna pe oameni să te viziteze în magazin (sau la birou, punct de lucru etc.). În acest fel persoanele te vor găsi pe Internet și voi veni în magazin. Însă, pentru a te asigura că ești vizibil în căutările potențialilor clienți, trebuie să ai un profil de Google My Business, sau GMB, optimizat, și că lucrezi și partea de Local SEO.

Google My Business este un serviciu gratuit oferit de către Google care îți permite să creezi un profil al afacerii tale. Dacă vrei, ceea ce este Facebook pentru persoanele fizice va fi GMB pentru firme. Prin Google My Business poți să:

  • Adaugi afacerea ta pentru a fi găsită ușor pe Google. Poți să adaugi imagini, produsele oferite, posibilitatea de a face o rezervare, un număr de telefon, review-uri etc.
  • Să fii prezent în Google Maps cu o locație fizică spre care să îndrumi vizitatorii.
  • Să creezi rapid și simplu campanii Google Ads care să aducă vizite în magazin sau chiar să creezi un site gratuit pentru afacerea ta.

Cum creezi un cont de Google My Business?

 

Crearea contului este simplă și gratuită. Trebuie să mergi pe https://business.google.com/ .  Prima etapă este să verifici dacă nu cumva există deja un cont pentru afacerea ta. Dacă există vei avea posibilitatea de a relua acel cont, dacă nu vei crea unul nou.

Următoarea etapă este să introduci o serie de informații despre afacerea ta:

  • Nume
  • Categorie (care este domeniul de activitate efectiv)
  • Introducere adresă. Dacă ai o locație fizică unde desfășori activitatea atunci e important să introduci adresa corectă. Dacă nu ai o locație fizică nu ești obligat să faci asta.
  • Selectezi zonele pe care le deservești. Atenție, aici e din nou important să adaugi doar zonele unde tu prestezi servicii. De exemplu dacă ești un restaurant care oferă livrare la domiciliu introdu doar zonele unde livrezi. Nu adăuga prea multe pentru că speri să te ajute cu poziționarea pentru local SEO. Google se va aștepta ca tu să prestezi efectiv serviciile menționate în zonele alese. Dacă ai declarat o zonă deservită, iar cineva te sună pentru o livrare acolo și tu nu o faci, va fi un semnal foarte prost transmis Google care e posibil să te penalizeze.
  • Introdu datele de contact și orele de funcționare. Mare atenție: datele de contact să fie aceleași ca pe site-ul tău, la fel și orarul. Nu da informații diferite pentru că Google nu va știi care sunt cele corecte, cele de pe site sau cele de pe Google My Business și e posibil să te penalizeze.
  • Verifică corectitudinea tuturor datelor introduse și validează înscrierea.

După ce ai făcut toate acestea, va trebui să confirmi că tu ești proprietarul afacerii și că locația fizică introdusă este corectă. Singura modalitate disponibilă în România pentru a face asta este de a primi prin poștă un cod de validare. Codul este generat automat și se va trimite la adresa pe care tu ai trecut-o în contul de Google My Business. Din experiență durează minim 2 săptămâni să primești acel cod. Verifică-ți cutia poștală și mergi chiar la oficiul poștal la care ești arondat dacă nu primești plicul în maxim 3 săptămâni.

Codul de validare arată așa:

google my business
Google my business

După ce ai introdus codul de verificare, contul tău mai trece printr-o etapă de validare din partea Google. În maxim 3 zile de la introducerea codului de verificare, afacerea ta va începe să se afișeze prin Google My Business în rezultatele de căutare locale.

google my business cod de validare
google my business cod de validare

Ce poți face prin Google My Business

 

Prin intermediul contului pe care l-ai creat vei putea gestiona modul în care afacerea ta se prezintă în căutări. Iată câteva din lucrurile pe care le poți face:

  • Să adaugi sau să schimbi descrierea afacerii
  • Să adaugi imagini reprezentative pentru afacerea ta
  • Să modifici orarul de funcționare sau să introduci informații legate de criza de COVID: dacă ești încă deschis, dacă prezența fizică a clienților este încă posibilă în unitate, dacă oferi livrare la domiciliu etc.
  • Să adaugi actualizări despre afacerea ta: scurte postări cu noutăți despre activitatea ta.

Ai mare grijă să ai întotdeauna informațiile actualizate și complete. Google se bazează pe ele pentru a afișa cele mai bune rezultate căutărilor făcute de utilizatori. În plus prin Google My Business se pot lăsa și review-uri. Informațiile eronate pot conduce foarte ușor la review-uri negative și va fi greu să repari daunele produse.

În contul de Google My Business ai acces și la multe informații practice despre căutările pe care le-au făcut oamenii ca să te găsească, de câte ori ai apărut în rezultatele de căutare, un profil al audienței tale pe vârstă, sex, locație și numărul de clickuri spre website sau pentru a da un telefon.

 

Unde te afișezi prin Google My Business

 

 

Google My Business îți oferă în mod gratuit vizibilitate în mai multe locuri pe Internet, respectiv:

În partea dreaptă a rezultatelor de căutare Google avem ceea ce se numește un Knowledge Panel, adică o serie de informații practice despre afacerea căutată: Nume, adresă, descriere, număr de telefon etc. După cum poți vedea, în partea stângă apar anunțuri plătite, iar în partea treabă informațiile despre firmă. Google permite ca alți advertiseri să facă reclamă pe denumirea firmei tale, de aceea e important să îți aperi imaginea cumpărând tot traficul legat de căutări pe brandul tău.

Partea bună la knowledge panel este că e vizibilitate gratuită care îi ajută pe oameni să te găsească mai rapid.

knowledge panel
Knowledge panel

În rezultatele locale. Atunci când cineva face o căutare pentru categoria de afacere din care tu faci parte (magazin de modă, farmacie, supermarket etc.) și include zona geografică în care tu îți desfășori activitatea, el va vedea o listă cu toate rezultatele relevante din acea zonă. Ca să apari sus în primele 3 rezultate, care sunt cele mai vizibile, trebuie însă să investești și în SEO local. Continuă să citești articolul ca să afli și cum să faci asta.

local seo
Local seo

În Google Maps. Am început articolul cu exemplul căutării unei frizerii lângă mine, adică o afacere fizică aproape de mine. În același fel poți face și alte căutări prin Google Maps ca să găsești afacerea de care ai nevoie în zona în care locuiești. În plus ai acces rapid la site-ul afacerii sau poți primi imediat indicații de orientare. Dacă ești în mașină asta e foarte practic pentru că vei putea ajunge acolo unde îți dorești chiar dacă nu știi adresa.

afacere locala in google maps
Afacere locala in google maps

Optimizare Google My Business

 

Acum că ai creat contul tău de GMB și el este activ, obiectivul tău ar trebui să fie să apară cât mai sus în căutările oamenilor. Iată ce poți face în acest sens:

Optimizează descrierea contului și informațiile adăugate. În primul rând adaugă adresa corectă și orarul de funcționare. Apoi asigură-te că ai ales categoria potrivită de activitate pentru afacerea ta. Folosește cuvinte cheie importante pentru tine și cu volum mare de căutare în descriere. Adaugă poze și serviciile pe care le oferi.

Adaugă postări interesante cu noutăți despre afacerea ta.

Cere-le clienților să îți ofere review-uri, acest lucru creează încredere. Răspunde review-urilor primite, inclusiv celor negative.

Adaugă o cover photo atrăgătoare și sugestivă. Asta nu te ajută neapărat la rezultatele organice, dar poate crește rata de clicuri spre afacerea ta. Astfel, cu același număr de afișări, vei avea mai multe clicuri. Nu-i rău deloc, nu-i așa?

Introdu un buton de rezervare sau programare care să trimită spre pagina unde clienții pot face o rezervare. În acest fel poți obține programări direct din profilul Google My Business.

Adaugă oferte speciale în profilul de Google My Business: discount, cupon de reducere etc.

Ce este Local SEO

 

Am văzut cum să fii vizibil în căutările locale prin Google My Business. Dacă reușești să te plasezi în primele 3 rezultate locale e deja un boost extraordinar pentru afacerea ta. Însă e posibil ca acest lucru să nu fie suficient. După cum vezi, pe o pagină de căutare Google ai rezultate de mai multe feluri: plătite, organice și locale. Pentru a crește vizibilitatea și șansele de a fi ales de către posibilii clienți, e nevoie să te afișezi printre primii în rezultatele de căutare organice locale și prin site-ul tău.

Subcategoria din Search Engine Optimization care se ocupă cu optimizarea rezultatelor locale se numește local SEO. Local SEO a apărut din observația că nu poți să fii prezent cu un magazin fizic pe căutări din toate zonele, ci trebuie să te concentrezi pe zona ta geografică. Dacă ai un salon de înfrumusețare în Slatina nu poți să speri că te vei afișa atunci când o persoană din Tulcea caută pe Google ‚’’salon de înfrumusețare’’. Însă e esențial să te afișezi primul pentru căutarea ’’salon de înfrumusețare Slatina’’.

Local SEO este diferit de optimizarea SEO clasică. În optimizare SEO clasică ești în competiție cu rezultate din toată țară, sau chiar din lumea întreagă dacă ai un site generală scris în limba engleză. În Local SEO competiția ta este reprezentată doar de concurenții din zona geografică în care îți desfășori activitatea. Search Engine Optimization clasic ține cont de foarte multe criterii de ranking, unii spun că peste 200. Aici aici un infografic cu cele mai importante criterii SEO în 2020. Local SEO este mai simplu și ia în considerare mai puțin factori de ranking. Principiul de funcționare rămâne însă același și pentru local SEO și pentru SEO clasic: să dai dovadă de expertiză, autoritate și încredere în ochii Google pentru a îl convinge că ești cel mai bun rezultat pentru o căutare dată.

O diferență față de SEO clasic este că în optimizare locală de SEO linkurile de la publicații locale sunt foarte importante, mai importante chiar decât cele de la domenii generaliste, cu prezență națională. De Asemenea, când e vorba de backlinkuri, sunt luate în considerare chiar și cele no-follow. Dacă vin de la publicații locale de calitate atunci ele vor transfera autoritate și te vor ajuta să îmbunătățești pozițiile organice. În plus autoritatea domeniului este mai puțin importantă pe plan local. Cu o muncă de optimizare pentru local SEO bine făcută vei avea ranking bun chiar dacă Domain Authority pe care îl ai e mic.

Cum faci optimizare local SEO?

 

Cel mai important semnal de ranking pentru local SEO este poziția geografică. Google favorizează proximitatea geografică, deci cu cât ești mai aproape de poziția fizică a persoanei care face căutarea cu atât ai șanse mai mari să te afișezi pe primele rezultate. E important să adaugi corect adresa locației fizice unde îți desfășori activitatea atât pe site, în pagina de contact, cât și în contul de Google My Business. Pune datele de contact atât într-o pagină de Contact dedicată și ușor accesibilă, cât și în footer-ul site-ului. Cele 3 elemente de identificare de bază care nu trebuie să lipsească sub nicio formă sunt: Numele afacerii, adresa și numărul de telefon.

Dacă ești focusat pe o singură zonă geografică trebuie să incluzi denumirea orașului sau a zonei geografice și în meta descrierea Homepage-ului, și chiar și pe alte pagini, cele de produse de exemplu. De asemenea, acolo unde este relevant, să o incluzi în meta title și în balizele H ale paginilor de conținut. Folosește date structurate pentru a preciza clar către Google informațiile de bază ale afacerii tale, inclusiv adresa. Iată un ghid despre date structurate pentru afacerile locale de la Google.

Conținutul tău trebuie să fie despre zona geografică pe care o deservești și relevant. Asta e de multe ori mai ușor pentru o afacere locală decât pentru una națională sau internațională. Dacă ai un restaurant Alba Iulia, e mai ușor să îi faci un site, să adaugi datele de contact locale și să creezi conținut relevant pentru acea zonă decât, de exemplu, MC Donald’s România care are sute de restaurante în țară și nu poate să creeze un site optimizat pentru căutările locale pentru fiecare în parte.

Vei avea nevoie nevoie de backlinkuri de la publicații locale de calitate din Alba Iulia, nu din Timișoara, pentru că nu te vor ajuta prea mult. Nu te îngrijora dacă backlinkurile vin de la publicații cu Domain Authority mai mic, sau dacă Domain Authority-ul tău e mic. Mai important decât asta e faptul că sunt linkuri locale, adică recomandări de la alte publicații locale, și ele cântăresc foarte mult în ochii Google.

Dacă poți obține backlinkuri de la alte afaceri locale, din același oraș sau aceeași zonă geografică, e excelent. O altă sursă foarte bună de backlinkuri de calitate este reprezentată de site-urile instituțiilor și administrației locale: Primărie, Consiliu Județean, Camera de Comerț și Industrie a județului Alba, Federația antreprenorilor din România, filiala Alba etc. Pe lângă că sunt linkuri locale, acestea aduc și un plus de autoritate site-ului tău, pentru că provin de la instituții oficiale.

Fii atent la review-uri. Cere-le clienților să lase review-uri și răspunde-le, chiar și cele negative. Google ia în considerare review-urile din mai multe surse: Google My Business, Yelp, Trip Advisor deci nu neglija nici aceste platforme.

Foarte important: nu încerca să păcălești algoritmul Google declarând și zone geografice unde nu ești prezent. Dacă tu ai un magazin fizic doar în Sibiu, nu pune că ai locație fizică și în Mediaș, pentru că nu va ține figura. E posibil să vrei să te extinzi și în Mediaș după ce ai optimizat prezența în Sibiu. Pentru asta va trebui să reiei munca: să creezi o secțiune dedicată locației din Mediaș pe site-ul tău și să obții backlinkuri de la site-uri locale din Mediaș spre această secțiune. Atenție, dacă nu o faci corect sau, mai ales, dacă introduci informații false, riști să nu mai fi vizibil nici pe locația din Sibiu, pentru care ai muncit deja.

Concluzii: cum duci afacerea ta locală pe prima pagină Google?

 

Când faci SEO nu există soluții minune, care să te ducă peste noapte pe prima pagină și să-ți aducă un volum enorm de trafic organic. În ceea ce privește afacerea ta locală, cheia spre prima pagină pe rezultatele de căutare locale o reprezintă acțiunea conjugată a Google My Business și Local SEO. Creezi un cont GMB, îl optimizezi și oferi Google toate informațiile de care are nevoie. În același timp optimizezi și site-ul tău, prin backlinkuri locale de calitate și conținut relevant pentru zona ta geografică. În timp vei vedea cum pozițiile tale se îmbunătățesc și traficul organic crește.

https://expertmarketingonline.ro
Do you like Ungureanu Andrei's articles? Follow on social!
Comments to: Ai o afacere locală? Iată cum să apari pe prima pagină Google

    Your email address will not be published.

    Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

    Login

    Welcome to Typer

    Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
    Join Typer
    Registration is closed.