Nu se știe exact de unde vine denumirea de cookies, dar cine le-a denumit așa a fost un geniu în marketing. Să dai o denumire atât de cute și cu conotații pozitive unei tehnologii care te urmărește pe Internet, astă marketing!
Nu există niciun utilizator Internet care să nu aibe cookies depuse pe dispozitiviul cu care navighează, dar mulți nu sunt nici măcar conștienți de acest lucru. Un lucru ce cert: fără cookies Internetul așa cum îl cunoaștem acum nu ar mai exista. De câțiva ani, odată cu importanța crescândă a protecție intimității pe internet, importanța cookie-urilor a început să scadă și există voci din ce în ce mai agresive care cer renunțarea completă la această tehnologie. Ar fi momentul ca cookies să iasă la pensie și se tot vorbește despre asta, dar e nevoie să ne adaptăm la această schimbare, căci va avea un impact important asupra modului în care ne promovăm online. Am pregătit acest ghid în 2 părți pentru a înțelege ce sunt cookies și cum să ne adaptăm la moartea lor anunțată.
Cuprins
Scurtă istorie a cookies
Există mai multe teorii privitoare la originea numelui, ceea ce știe este că conceptul de cookie a fost inventat de un programator, pe numele său Lou Montulli, care lucra la Netscape Communications și în 1994 a avut ideea de a folosit fișiere text pentru a stoca informații. De atunci s-a scurs mai bine de un sfert de secol și cookie-urile au ajuns să fie folosite în masă. Foarte puține sunt site-urile care nu le folosc. Istoria cookie-urilor așa cum le cunoaștem astăzi a început prin anii 2000. Google au fost pionieri în acest domeniu. Ei au început să urmărească comportamentul utilizatorilor, inclusiv căutările făcute, site-urile vizitate și acțiunile întreprinse pe site-uri (dacă a fost o vizită scurtă, fără niciun clic, adică o bounced visit sau dacă, dimpotrivă, userul a rămas mult timp pe site și a consultat mai multe pagini), pentru a îmbunătăți rezultatele organice.
Ce sunt cookies?
La modul cel mai simplu, cookies sunt fișiere text care sunt generate de navigatorul tău (Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Internet Explorer, Edge etc.) atunci când vizitezi un site. Aceste fișiere sunt depuse la cererea siteului pe care l-ai vizitat în dispozitivul de pe care ai vizitat pagina (laptop, computer, telefon mobil, tabletă etc.) pentru a stoca anumite informații despre tine și despre vizita ta.
Prin cookies tu vei primi un User ID. Pe baza acestui id se vor înregistra câteva informații despre tine: ce pagini ai consultat, din ce zonă geografică ai venit, de pe ce dispozitiv etc. La o altă vizită, pe baza acestor informații memorate, site-ul va știi să preselecteze anumite opțiuni și să îți personalizeze pagina afișată. De exemplu, dacă ai mers pe un site din afara României, cu mai multe versiuni de limbă, și ai selectat limba română, pe baza cookie-ului la următoarea vizită limba română va fi direct selectată pe site, fără ca tu să mai trebuiască să o alegi.
Un site poate stoca căutările pe care le-ai făcut și paginile pe care le-ai vizitat, pentru a-ți personaliza pagina. Un alt exemplu practic este atunci când intri într-un magazin online și adaugi produse în coș. Pe baza cookie-ului, site-ul știe să păstreze produsele în coș până când tu te hotărăști să cumperi. Altfel, la fiecare împrospătare a paginii, coșul s-ar goli și ar trebui să o iei de la capăt.
Există deci multe multe moduri folositoare a utiliza un cookie, dar și altele care sunt enervante. Exemplul clasic este cel al remarketingului. Tu mergi pe un site, te uiți la un produs dar nu cumperi. Apoi te pomenești că vezi reclame la acel produs peste tot: pe alte site-uri, pe Facebook, chiar și reclame în căsuța de e-mail. Remarketingul se bazează pe cookies, pe acele informații depuse pe dispozitivul tău, prin care siteul B știe să recunoască că ai vizitat siteul A înainte și să personalizeze reclamele pe care ți le afișează pe baza a ce ai făcut pe siteul A.
Tot pe bază de cookies poți urmări comportamentul utilizatorilor în Google Analytics. Fără cookies nu am avea acces la foarte multe din datele pe care le vedem acum acolo.
Atenție: asta nu înseamnă că cookie-urile acestea sunt viruși. Există, desigur, și cookies care pot conține malware, dar riscul de a primi astfel de cookies este aproape 0 dacă nu vizitezi site-uri dubioase. Tehnologia cookies este cât se poate de sigură. Ea nu este nici bună, nici rea în sine, modul în care sunt utilizate cookie-urile poate fi corect sau incorect, sau mai bine zis etic sau nu.
Cum arată un cookie? Cum pot să văd cine mi-a depus cookies?
Cel mai simplu ca să vezi ce cookies îți depune un site este să instalezi plugin-ul Ghostery. Acesta citește codul sursă al paginii și tot ce se apelează atunci când încarci pagina și îți spune cine încearcă să acceseze și să înregistreze informații despre vizita ta. Hai să luăm un exemplu simplu: o vizită pe libertatea.ro . Plugin-ul ne spune că sunt 9 trackers care caută să colecteze informații: 3 pentru scopuri de advertising, adică afișarea de reclame, 2 sunt servicii esențiale: informații despre sesiune care ajung apoi în Google Analytics, și 1 necategorizat, probabil un tracker custom folosit de Libertatea pentru a colecta informații personalizate.
Acum hai să vedem cum arată efectiv un cookie și ce informații conține. Nu e foarte complicat să faci asta. Fă o căutare pe Google cu: ‚’’how to see cookies in … (aici completezi cu browserul tău)’’ și urmează instrucțiunile. Dacă ești pe Chrome, cel mai utilizator browser în România, ai aici instrucțiunile pas cu pas. Vei ajunge la o astfel de pagină.
Aici vezi toate cookie-urile pe care site-ul pe care îl vizitezi, în cazul nostru libertatea.ro, le-a generat și depus pe dispozitivul. Nu e ușor să îți dai seama despre ce e vorba dacă nu ai un background tehnic, pentru că informațiile sunt anonimizate folosind o tehnologie de criptare denumită MD5.
Să luăm primul cookie, cel de la .adtlgc.com. E foarte probabil ca acesta să fie un cookie publicitar, adică folosit pentru a colecta informații despre vizitatori cu scopul de a personaliza reclamele afișate. Vedem că la value avem ditamai cârnatul de litere și cifre. Acela este un id criptat prin MD5 care conține informații despre vizita ta: ce pagini ai consultat pe libertatea.ro, ce categorii de articole etc. Atunci când vizitezi alt site, dacă acesta are cheia de decriptare va putea descifra informațiile tale și să facă match între MD5-ul tău și ce au ei stocat în baza de date.
Dacă codul corespunde, site-ul A își va da seama că id-ul ce5d0442-8b27-40fc-b60b-eb3b7d0d868e de pe libertatea.ro este același utilizator cu ce5d0442-8b27-40fc-b60b-eb3b7d0d868e de la ei de pe site. Asta înseamnă că ei vor știi că ai fost pe libertatea.ro înainte de a merge pe gsp.ro de exemplu, iar gsp.ro va putea să-ți arate reclame personalizate pe baza a ceea ce ai făcut pe libertatea.ro . Dacă pe libertatea.ro ai vizitat un articol despre vacanțele românilor în locuri exotice, algoritmul publicitar ar putea să determine că ești interesant de vacanțe scumpe și să-ți afișeze un banner cu o destinație de lux atunci când vizitezi gsp.ro
E un domeniu foarte complicat și tehnic, dar în mare acesta este modul de funcționare. Dacă partea asta tehnică te pasionează, poți citi aici despre ce este AdTech și ce este MarTech.
Care e problema cu cookies? De ce se renunța la ele?
Din momentul în care Google a înțeles importanța cookie-urilor și a colectării informațiilor despre utilizatori, a început o adevărată cursă a înarmărilor, un Gold Rush pentru a colecta cât mai multe informații despre utilizatori. Toate site-urile mare au început să colecteze cookies, iar numărul de date înregistrate a explodat. Pe baza acestor date s-au creat Data Pools enorme, adică baze de date imense, cu miliarde și miliarde de cookies și mii de TB de date colectate. Cei mai buni ingineri ai lumii au fost recrutați de giganții internetului pentru a dezvolta modalități de analiza în masă a acestor date, ceea ce numim Big Data, și a crea algoritmi care să crească rata de conversie a reclamelor.
Există și o glumă amară care spune că: În anii 1900 cele mai strălucite minți ale lumii lucrau ca să eradicheze boli mortale. În anii 60 ele au muncit pentru a ne duce pe Lună. Astăzi cele mai inteligente minți ale omenirii lucrează din greu ca să te facă să dai mai multe clickuri pe reclame.
Evident, abuzurile nu au întârziat să apară. Site-urile colectau prin cookies și informații de care nu aveau nevoie, pe principiul să fie acolo, că nu se știe când avem nevoie de ele, inclusiv informații sensibile despre utilizatori. Apoi au început să-și vândă bazele de cookies unor advertiseri, pentru a îmbunătăți calitatea targhetării și a putea face remarketing. Binențeles, fără a spune asta utilizatorilor și fără a le cere permsiunea.
Se folosește încă o șmecherie, și anume depunerea de third party cookies. Când mergi pe siteul1.com, primești un cookie de la siteul1.com. Acesta se numește first party cookie. Dar sunt cazuri în care vei primi și un cookie de la alt site, pe care tu nu l-ai vizitat, să zicem siteul3.com. Acestea se numesc third party cookies. Adică tu vizitezi siteul1.com și primește cookies atât de la siteul1.com cât și de la siteul3.com. Fără ca tu să fi vizitat vreodată siteul3.com, fără să ți se ceară permisiunea, fără măcar să-ți dai seama ce se întâmplă.
Acest vest sălbatic a durat ani de zile. Nu existau niciun fel de legi, niciun fel de regulamente pentru a pune ordine în cum sunt colectate și folosite cookie-urile. Fiecare făcea ce-l tăia capul. Binențeles, la un moment dat au început și internauții să priceapă că nu e ok ce se întâmplă și să ceară o mai pună protecție a datelor private. Așa a luat naștere GDPR-ul, faimosul GDPR care a dat multă bătaie de cap posesorilor de site-uri internet. Chiar dacă nu e perfect și nici nu se aplică așa cum ar trebui, GDPR-ul este un enorm pas înainte pentru că impune reguli clare și dă posibilitatea utilizatorilor să-și exercite controlul asupra informațiilor care se colectează despre ei și a modului în care acestea sunt folosite.
Noi la expertmarketingonline.ro am salutat din prima zi adoptarea acestui regulament și am căutat să respectăm din prima clipă toate regulile impuse. Folosim o soluție de consimțământ compatibilă cu TCF v2 și cu noul standard IAB, și oferim utilizatorilor control complet și transparență completă asupra informațiilor pe care le colectăm și ce facem cu ele. Toate site-urile sunt obligate prin lege să aibă o astfel de soluție de consimțământ, însă în România multe nu o fac încă.
Este important ca și utilizatorii să folosească efectiv acest instrument care le este pus la dispoziție în mod gratuit. În practică foarte puțini o fac, toată lumea dă clic pe ’’Accept toate’’. E adevărat că nici nu e ușor să-ți dai seama ce trebuie să faci și care sunt efectele acțiunilor tale.
Dispar cookies? Ce impact va avea iOS 14?
Asta e o întrebare la care e greu să răspundem cu da sau nu în acest moment. Toate informațiile par însă să indice că vor dispărea într-un viitor nu foarte îndepărtat. Date fiind îngrijorările legitime ale oamenilor privitoare la cookies, au început să se introducă reguli stricte, cele mai importante fiind GDPR – General Data Protection Regulation și CCPA – California Consumer Privacy Act. Apple au intrat și ei în acțiune, ca o bună modalitate de a-și face reclamă gratuită și a se diferența de concurenți. Ei au dat un impuls serios respectării vieții private pe Internet. Au început prin a bloca complet third party cookies. Apoi noua versiune a iOS, iOS 14, le va permite utilizatorilor să aleagă, din meniul dispozitivului, deci nu din browser, dacă vor să permită să fie tracked, adică urmăriți, înregistrați de site-urile pe care le vizitează.
Ce înseamnă asta în practică? Asta înseamnă că utilizatorii de iOS 14 vor putea, dintr-o singură acțiune, să blocheze trackingul și cookie-urile de la toate site-urile pe care le vizitează, și asta pe termen nelimitat. Cu soluția de consimțământ actuală, trebuia să o faci manual, site cu site, și să mergi să debifezi o grămadă de elemente ca să ajungi la acest rezultat. Acum cu o singură debifare din meniul dispozitivului o faci pentru toți.
Concluzii
Dacă ești un utilizator simplu, atunci moartea anunțată a cookie-urilor este probabil o veste bună pentru tine. Dacă ești însă un advertiser, ai un magazin online sau o afacere și te promovezi pe Internet, veștile sunt mai degrabă proaste, campaniile tale pot fi impactate negativ. Calitatea targhetării va scădea, e posibil ca CPM-ul să crească iar rata de conversie să scadă, cel puțin până te adaptezi la noile condiții. Am pregătit un articol în care îți explic clar și concret cum să procedezi pentru a minimiza impactul negativ. Citește-l ca să nu fi luat prin suprindere de această tendință.
People reacted to this story.
Show comments Hide commentsFoarte interesant, abundent in informatii utile si scris bine! Tine-o tot asa!